Nyforelskede unge par som enda ikke vet at forholdet skal ta slutt, travle foreldre og barn med yoghurtflekker på skjorta, sportsidioter som skal opp høye fjell uten at de vet hvorfor og eldre ektepar som aldri skal bryte noen fartsgrenser. RSA Bil er der for deg uansett hvor du er i livet.

Bilhuset har nettopp utvidet RSA Bil til Trondheim. Den nye daglige lederen, Bjørn Reinsbakk, er i spesielt godt humør.

– Ja, det er klart man er spent. Det kribler i hele kroppen. Det er jo dette vi lever av – og ikke minst for!

Reinsbakk speider ut gjennom det store glassvinduet på en far og en sønn som sikler over en ny Alfa Romeo. Faren stryker hånda si over de nye skinnsetene og titter bort på sønnen som bare nikker. Kanskje i dag er dagen de kjører sammen hjem til rekkehuset i drabantbyen med et nytt familiemedlem. For mange er bilen nettopp det.

Forståelse og følelser

–Det å kjøpe ny bil skal være en opplevelse og at man gjør riktige valg er viktig for livskvaliteten. Og da skal vi være der. Ikke som en pågående selger som bare tenker profitt, men som et menneske som skal forstå andres behov. Kunden skal oppfatte oss som ålreite folk og få en følelse av å bli ivaretatt, sier Reinsbakk.

På et bord i hjørnet, bak noen planter, sitter et eldre ektepar og blar i dagens aviser og drikker kaffe. Hun forteller mannen at en «racerbil» er kanskje ikke det de trenger nå. Han skuler opp og gir ikke umiddelbart en respons som tilsier at han er enig.

–Vi jobber med folk. Og folk liker at vi ser dem, at vi forstår dem. Vi kan ha så mange fine biler vi bare vil, men verdien ligger i menneskene og forholdene oss i mellom. I dag er alle biler stort sett like – det er de samme motorene, hjulopphengene og girkassene. Den viktigste råvaren er kunden, forklarer Reinsbakk.

Andreas Laungeville gir råd til en bilglad Bjarne Aune. Foto: Leikny Havik Skjærseth

Tung og bred erfaring

På sine 12 år i bilbransjen fra Bodø, Kristiansund, Verdal og nå Trondheim har han funnet ut såpass. Med Bluetoothen i øret og en telefon som ringer konstant, har den nylig ansatte lederen ansvaret for rundt 12 ansatte med bred erfaring fra bilbransjen i Trondheim.

RSA Bil er helt ny i byen, men er en landsomfattende kjede med historisk sus. Avdelingen i Vestre Rosten 71 er den ellevte av sitt slag i landet. I ryggen har de en rutinert, moderne og fremtidsrettet bilforhandler. RSA startet opp i 1936 i Drammen med salg av busser. I dag er de hovedforhandler av merker som Suzuki, Izuzu, Fiat, Alfa Romeo og Jeep.

–Et bilhus er et sosialt sted, og med et levende verksted og bilvask tett på forretningen er vi en dynamisk organisasjon som lett endrer kursen i forhold til det som skjer i bilverdenen. Vi har merker som strekker seg over et bredt spekter av bruksbehov.

Den lille og hendige Fiat 500E – et elektronisk sjarmtroll for miljøforkjemperen, bykjøreren eller det nyetablerte unge paret. Kraftkaren Izuzu D-Max 4 for sport- og fritidsentusiasten. Suzuki Swift 4×4 Hybrid for den moderne bilkjøreren som vektlegger gode kjøreegenskaper. Mulighetene er både mange og fler.

–Våre merker er de mest prisgunstige, driftsikre og ikke minst perfekte for norske forhold. Vi har landets korteste leveringstid og uansett kunde så har vi en bil for alle! Både nye og brukte biler, forsikrer Reinsbakk.

Bjørn Reinsbakk er spesielt opptatt av den gode kundeopplevelsen. Foto: Leikny Havik Skjærseth

Godt rustet i den harde bransjen

Dagens kunde er opplyst og oppegående. De vet ofte mye og har gjort sin research på forhånd. Ja, ofte vet de mer enn selger og mange ganger har de bestemt seg tidlig for hvilken bil de ønsker. På Tiller ligger bilforretningene tett i tett bortover den gamle myra som i dag er et av byens mest attraktive og travle forretningsområder. Det er vanskeligere enn noensinne å skille seg ut i bilbransjen – en bransje som må sies å være preget av et dårlig rykte.

–Hvordan skiller RSA Bil seg ut i denne mengden?

–Jeg har selv hatt mange dårlige erfaringer når jeg har vært i forskjellige bilforretninger. Her hos RSA er vi bevisste på utfordringene og derfor er vi gode veiledere. Vi skal stå for god informasjon og inneha en omsorgsrolle som er bygget på god service der kunden alltid er i sentrum. Dette er ting vi jobber mye med og måten vårt team er bygget opp på ivaretar kunden i et lengre løp. Et langvarig kundeforhold er viktig både for kjøper og for oss. Jeg tror mange oppfatter bilselgere som for tekniske og masete. Vi liker å gjøre det enkelt og informativt og virkelig gå inn for å se hva det er kunden har behov for – ikke prakke på noen en millionbil med masse fancy dupeditter de ikke trenger.

Verkstedhjertet

Nærheten til verkstedet er åpenbart en viktig faktor for RSA Bil. Store deler av sommeren tar de inn bobiler – ellers så er de raskt på pletten om noen av deres kunder skulle oppleve problemer med bilen.

–Det er hjertet av forretningen. Vi er et merkeverksted og kan tilby effektiv hjelp til våre bilkjøpere og andre som trenger det. Vårt motto er «Vi gjør det rett første gangen», så blir det ikke noe mer trøbbel enn det, sier verkstedmester Ronny Fiskvik, og viser forståelse for at det å vente på en bil på verksted er noe av det kjipeste som finnes. For så avhengig er mange blitt av den i hverdagen.

Han sitter på kontoret nærmest verkstedet og selv om han er sjef, så trår han til selv også. Fiskvik er av typen som man kan si fikler litt med alt. Ja, nå holder han på å bygge sin egen hytte til og med. Interessen for motor og bil kom allerede ved 13-årsalderen.

–Jeg fikk tre ødelagte mopeder som jeg skulle sette sammen til en som virket. Da jeg var ferdig et par måneder senere så jeg meg aldri tilbake.

Siden han var 18 år har han jobbet med bil og verksteddrift. Man kan vel trygt si at dette er typen man med glede overlater bilen sin til. Daglig leder Reinsbakk liker å omgi seg med dedikerte ildsjeler, som har et brennende engasjement for bilfaget.

Mekaniker Marcis Berzins i full sving. Foto: Leikny Havik Skjærseth

Stiller store krav

–De ansatte er en sammenspleiset gjeng, og jeg stiller store krav til både dem og meg selv. Ingen suksess er skapt av ett menneske alene, men det gjøres i fellesskap. Dette er en sport med høy konkurranse, vi ser på oss selv som et lag der vi ikke er bedre enn den dårligste. At det er stor trivsel på arbeidsplassen vår tror jeg kundene merker. Vi er ikke på jobb kun for å heve lønna, men for å dra i samme retning!

Med bakgrunn innen eiendom, som leder i forsvaret og mangeårig politimann i Oslo tar han med seg noen mantra inn i den nyoppstartede bilforretningen.

–Når man våkner om morgenen har man to valg. Enten kan man finne frem til negative ting og grave seg ned i dem eller så kan man prøve å se positivt på det, uansett hvilke utfordringer man står overfor. Vi folk går ofte på halv maskin – og vi trenger å bli utfordret både i kropp og sjel, sier Reinsbakk, som liker å stå opp tidlig og gå på rulleski til jobb.

Han har som mål å lære seg én ny ting i året.

–Akkurat nå har jeg en drøm om å lære meg å spille torader!

Spekemat og rømmegrøt, fjellturer og trening er andre favoritter.

–Men hva med favorittbilen da, Reinsbakk?

–Den er rød! Og det er en Ferrari.

–Aha! Som så mange andre, altså.

Han gjør et kjapt Google-søk og viser et bilde på skjermen av en pose med godteri.

–Det er en rød gummibil og man må dra til Sverige for å kjøpe den. De hadde den på Kiwi før, men ikke nå lengre.

RSA Bil Trondheim får du kanskje ikke røde Ferrarier, men du får garantert noen som hjelper deg med å finne en bil som passer til dine behov!