Hva er egentlig god lyd? Om vi skal gå vitenskapelig til verks, er lyd trykkvariasjoner i luften som mennesket fanger opp takket være hørselen. Men vitenskapen sier ingenting om hva som er god lyd.

Hifi-produsenten Harman har brukt tiår på å utvikle lydteknologi som skal skape den gode lyden. Siden oppstarten i 1954 har de 6500 patenter, og alle er utviklet i tett samarbeid med forskning og kliniske forsøk for å finne ut hva vi mennesker mener er god lyd. Resultatet er Harman Kardons anerkjente lyd med varme og fylde.

For Harman Kardon er også det estetiske en viktig del av det å skape en høyttaler. Sammen skaper lyd og estetikk uforglemmelige opplevelser på konserter, på et utested eller hjemme i stua. Derfor har de utviklet Citation-serien, en høyttaler-serie med et sofistikert og skandinavisk design.

Harman Kardon Citation 300. Foto: Stian Frøysang

For å forstå hvordan god lyd og estetikk henger sammen har vi forhørt oss med tre personer fra ulike deler av musikkbransjen: hva betyr god lyd for dem?

Produsent og mikser Bjarne Stensli

Foto: Privat

Bjarne Stensli er en anerkjent produsent og mikser, og har tidligere jobbet tett sammen med artister som Sivert Høyem, Astrid S, Gabrielle og a-ha. Stensli mikset også Emilie Nicolas’ «Tranquille Emile», som vant Spellemann-prisen for årets album i 2018. I disse dager er han aktuell med Magne Furuholmens solo- og julealbum «White Xmas Lies».

Hva kjennetegner god lyd for deg?

– Det er noe fysisk i god lyd. Det kan skape bilder i hodet, kjennes fysisk på kroppen og får tankene til å fly. Det handler vel så mye om hvor god musikken er, og jeg mener det går hånd i hånd.

– Når jeg mikser tenker jeg at du er ferdig når du har et refreng som sender deg avgårde. Det er en følelse av velvære, der barnet i deg våkner. For meg er lyd mye av det samme som lukt. Enkelte lukter gjør at du plutselig sendes tilbake til en tur eller en reise, og sånn kan det være med musikk også.

Hvordan mener du lyd og estetikk henger sammen?

– Jeg kan klassifiseres som en nerd når det kommer til utseende på høyttalere. Jeg elsker symmetrien, at du kan se elementene og at de spiller bra.

– I jobben min tror jeg at estetikk kan gi meg bedre dynamikk med artistene. Det skal føles hjemmekoselig i studio, og «vibey» så det suser. Når artistene er på besøk hos meg er de ofte på sitt mest sårbare, og da er det viktig at det er en god og trygg atmosfære rundt dem. Den stemningen skal møte deg enten du er Morten Harket eller en ukjent artist.

Trond Bersu, trommeslager og produsent i Highasakite

Foto: Jørgen Nordby

Trond Bersu og Highasakite har sluppet et album og en EP i 2019, og vært på turné store deler av året. I høst har han og bandet vært på veien i Norge, før han skal videre til Japan. «The Bare Romantic Pt. 1» ble sluppet på strømmeplattformene i oktober.

Hva mener du er god lyd?

– Det avhenger av hva ordet lyd skal beskrive. Det kan være lyden av produksjonen, lyden fra høyttalere eller lyd i dagliglivet. Når det gjelder lyd av produksjonen på diverse plater og låter, er det umulig å gi ett riktig svar. «Dårlig» lyd kan også være god lyd hvis det er dét som kreves for at musikken skal få den rette stemningen.

– Når det gjelder lyd fra høyttalere og monitorer, er veldig situasjonsbetinget. Om jeg jobber i studio liker jeg godt at man hører alt så detaljert som mulig, med riktig bassgjengivelse, balanse og detaljer i diskanten. Om jeg hører på musikk hjemme foretrekker jeg lyd som er litt mer «scoopa» i toppen, og at ting generelt høres litt varmere ut. Jeg er ikke alltid så detaljorientert når jeg hører på musikk hjemme, og det er mye mer behagelig å høre på hjemmehøyttalere enn high-end studiohøyttalere når man hører på musikk i stua. Sistnevnte kan du bli litt sliten av i lengden.

Er det en sammenheng mellom estetikk og lyd?

– Lyd i musikk er alltid estetisk på en eller annen måte. For meg er det alfa og omega at estetikken er riktig når vi jobber med en produksjon. Om du har feil tilnærming til det estetiske kan det velte hele låten.

Kan denne kombinasjonen bidra til mer kreativitet eller bedre samspill?

– Hvis alle er bevisste på sin rolle, og deler den samme estetikken for hvordan musikken skal bli, er jeg helt sikker på at resultatet blir sinnsykt mye bedre. Det er som alle er sin egen lille produsent på sitt område, og så setter man instrumentene sammen som en felles produksjon når man spiller sammen.

Martin «CLMD» Danielle, produsent og musiker

Foto: Presse

Siden 2010 har Martin Danielle vært kjent i norsk offentlighet under navnet CLMD. Han er låtskriver, DJ, artist og produsent. De siste årene har han samarbeidet med Astrid S, Ingrid Helene Håvik (Highasakite), Justine Sky og vært mentor i «The Voice». Nylig ga han ut singelen «DANCE».

Hva mener du er god lyd?

– For meg er god lyd balansert. Det er ikke for mye bass, ikke for mye topp, men en jevn og rund lyd som fremhever både de mørkeste og lyseste tonene. Da vil musikken røre noe ved deg, og da er det ikke bare at man hører det, men man føler det.

Er det en forskjell på god lyd i studio eller om man lytter fra en høyttaler hjemme?

– Jeg er ekstremt opptatt av at lyden skal være eksepsjonelt bra, enten jeg er produsent eller artist. Særlig under konserter skal publikum virkelig kjenne musikken, men det skal ikke være sånn at lyden vrenges og gjør vondt i ørene.

– I studio må jeg jobbe med både gode og dårlige lydforhold, for da overser man ingenting. Jeg tester låtene mine på både ørepropper eller høyttalerne på Macen, fordi det er slik veldig mange konsumerer musikk. Det skal høres bra ut enten du har hifi-høyttalere eller hører på en slitt mp3-fil fra dataen.

Hva betyr kombinasjonen lyd og estetikk for deg?

– Jeg tipper at jeg er over gjennomsnittet opptatt av design, ikke bare når det kommer til lyd og høyttalere, men også i klær, interiør og alt annet. Om vi snakker om høyttalere er det viktig for meg at det er et fint møbel som matcher uttrykket jeg ønsker.

– Alle mine studio har liknet mer på stuer enn noe annet. Jeg vil at det skal være en avslappet stemning, et sted man føler seg hjemme og ikke har lyst til å dra fra. Den roen bidrar til at man har det gøy, og derav blir mer kreativ.

Harman Kardon kombinerer sofistikert design med lekker lyd i alle rom. Alle høyttalerne i Citation-serien kan kobles sammen, og har Google Assistent. Mer informasjon om Citiation-serien finner du her.

Foto: Stian Frøysang