I disse dager skal «alle» skal ha elbil, men bør du gå for hybrid, plug-in hybrid eller helelektrisk? Vi forklarer hva de ulike begrepene står for, hvilke fordeler de tilbyr og hvilken drivlinje som passer best til ditt bruk!

Skal man forklare de ulike elektriske drivlinjene er det trolig best å starte med ordet mange av oss stusser over. Kort fortalt er «drivlinje» en beskrivelse av teknologien som får bilen til å gå fremover.

Bensin, diesel, hybrid, plug-in hybrid og elektrisk er alle drivlinjer, og i dag tilbyr Kia samtlige alternativer i sitt modellspekter. Gjennom tiår med satsning på innovasjon tøyer den koreanske bilprodusenten stadig grensene for maksimal kjørelengde og lavere utslipp med sine elektriske modeller, mens nye teknologier (som brenselcelle) utvikles med stormskritt.

Men til tross for at elbiler selger som varmt hvetebrød her til lands er det fremdeles mange som er usikre på hva de skal velge når de kommer inn til bilforhandleren, sier informasjonsansvarlig for Kia, Mette Simonsen Sauge.

—Mange vet ikke hva de ulike begrepene står for og hvilken drivlinje som passer til deres bruk. Når du skal kjøpe bil er det viktig at du velger teknologien som gir deg maksimalt utbytte i forhold til dine kjørevaner, sier hun.

Selvladende hybrid

Kia Niro langs landeveien. Foto: Håvard Storvestre.

Hybridbiler har både en elektrisk motor og en forbrenningsmotor under panseret. Ved bremsing og trilling i nedoverbakke fungerer den elektriske motoren som en generator for batteriene, og tar på den måten i bruk krefter som ellers går tapt med tradisjonelle bensin eller dieselbiler.

— En selvladende hybrid er et godt valg for deg som mangler tilgang på lading hjemme, eller for de som kjører mye i områder med få ladestasjoner, sier Sauge.

Vekslingene mellom de to motorene skjer automatisk og sømløst. Når det er behov for ekstra kraft – for eksempel i en forbikjøring – slår begge motorer inn og driver bilen fremover. Hybridbiler har et lavere drivstofforbruk enn konvensjonelle forbrenningsmotorer, særlig med tanke på dagligdags småkjøring, og kan også drives helelektrisk på kortere strekninger.

— Hybridbiler fungerer spesielt godt der det foregår mye bremsing og akselerasjon, for eksempel i et urbant miljø. En bensinhybrid er heller ikke rammet av kjøreforbud i storbyen, forklarer Sauge.

Kia Niro, produsentens salgsuksess i hybridklassen, starter på 284.900 kr og har kort leveringstid i Norge.

Les mer om Kia Niro Hybrid her!

Plug-in Hybrid

På det norske markedet blir plug-in hybrider ofte omtalt som «ladbare hybrider», men begge begreper står for samme teknologi. Til forskjell fra en selvladende hybridbil kan en plug-in hybrid lade batteriene via kabel mens bilen er parkert, på lik linje med helelektriske modeller, og kan deretter kjøres utelukkende på elektrisk motor. Dette gjør plug-in teknologien til et perfekt alternativ for deg som har enkel tilgang på lademuligheter, sier Sauge.

— Om du ønsker en fleksibel løsning uten rekkeviddeangst er en plug-in hybrid sannsynligvis det smarteste bilvalget for deg. Den elektriske kapasiteten har blitt så bra de siste årene at mange av kundene våre kun kjører på elektrisk motor i hverdagen, samtidig som de har muligheten til å reise over lengre avstander i helger og ferier, sier hun.

Optima Plug-in Hybrid. Foto: Håvard Storvestre.

Mange bileiere i Norge har i realiteten behov for mindre rekkevidde enn de tror, sier Sauge. I gjennomsnittet kjører nordmenn 33.2 kilometer om dagen, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå. Kias plug-in hybrider Niro (58 km el. rekkevidde) og Optima (62 km el. rekkevidde) kommer seg nesten dobbelt så lang på en ladning før bensinmotoren tar over. Med andre ord vil de fleste av oss få dekket inn hverdagens kjørebehov med en plug-in hybrid.

— Plug-in hybrider er et supert valgt så lenge du har mulighet til å lade bilen din jevnlig. Kjører du ofte på fossilt brennstoff, derimot, kan det være verdt å vurdere en annen løsning, da vekten av batteriene typisk fører til høyere forbruk enn for eksempel en hybrid modell, sier Sauge.

Kias kritikerroste ladbare modeller Niro (fra 299 900) og Optima (fra 385 900) fikk begge sekser på terningen i VGs test av plug-in hybrider, og har kort leveringstid i Norge.

Les mer om Niro plug-in hybrid her!

Les mer om Optima plug-in hybrid her!

Elektrisk

En bil med elektrisk drivlinje drives utelukkende på elektrisitet, og har dermed null CO2-utslipp per kilometer. Hvorfor antall elektriske biler har eksplodert på norske veier de siste årene lar seg enkelt forklare. I tillegg til at du velger miljøvennlig er fritak for merverdiavgift, gratis parkering, fritak av engangsavgift ved nybilkjøp, lavere årsavgift, null kroner i bompenger og stadig flere ladestasjoner langs veiene bare noen av de mange fordelene ved å velge helelektrisk drivlinje.

Helelektriske Kia Soul Electric. Foto: Håvard Storvestre.

— Moderne batteriteknologi med kort ladetid og lang rekkevidde har gjort elbilen til et fullverdig alternativ til modeller med forbrenningsmotor, sier Sauge.

På grunn av kompakt størrelse og fordeler som gratis parkering er det mange som assosierer el-bil med bykjøring,  men elektrisk motor er også egnet egnet for resten av landet. Kias modell Soul Electric tilbyr en rekkevidde inntil 250 kilometer per ladning, som er mer enn nok til å dekke gjennomsnittlige kjørelengder for nordmenn flest. Kombinert med den eksplosive utvidelsen av ladestasjoner langs norske veier er det nå enklere enn noensinne å velge elektrisk.

— Så lenge du har tilgang på lading i nærområdet ditt kan en el-bil fungere uansett hvor du bor, sier Sauge.

En strek i regninga som ofte trekkes frem med helelektriske biler er «rekkeviddeangst», eller frykten for at batteriet ditt går tomt før du får tilgang på strøm. Sauge, derimot, mener denne angsten er i ferd med å bli avleggs, takket være stadig sterkere batteriteknologi.

Prisbelønte Soul Electric har en rekkevidde på 250 km. Foto: Håvard Storvestre.

— Mange kjenner nok rekkeviddeangst i starten, men legger det etterhvert fra seg når de får en «følelse» hvordan bilen fungerer og hva den kan gjøre. Vår erfaring tilsier at mange av kundene våre kjøper Soul som bil nummer to, men ender fort opp med å bruke den på en daglig basis, sier hun.

Soul Electric ble blant annet vinner av «Årets bil» hos Dinside, og er i dag den bestselgende av Kias modeller på det norske markedet.

Les mer om Soul Electric (fra 229 900,-) her!