Oslo er i vekst, og har et uttalt mål om å bli grønnere med stort fokus på sykkeltransport. Et resultat av dette er utbygging av sykkelstier og færre bilparkeringer.

Som Norges eldste bildelingstjeneste ser Bilkollektivet at behovet for tilgjengelighet stadig øker. Bilene blir presset ut av gatene og det blir stadig vanskeligere å finne parkering, men Bilkollektivet har løsningen.

Ha bil, men bare når du trenger den

For Bilkollektivet er miljø et viktig fokus, noe det har vært siden oppstarten deres i 1995. Som medlem i Bilkollektivet har du mulighet til å reservere bil kun når du har behov.

Bilkollektivet har i dag 380 tilgjengelige biler i Oslo-området. Etter innmelding er du offisielt deleier i firmaet og kan kjøre bil akkurat når det passer deg. Borte er bekymringer for årsavgift, bilforsikring, drivstoff og sist men ikke minst – parkeringsplass.

Færre parkeringsplasser – Bilkollektivet har løsningen

Stortinget har vedtatt i Nasjonal transportplan at 20 prosent av alle reiser i byene skal foregå på sykkel innen 2023. Det skal bygges minimum 100 kilometer ny sykkelvei i Oslo. Det resulterer i ombygging av parkeringsplasser langs bilveien til sykkelstier. Med Oslos bybilde i utvikling har Bilkollektivet lagt til rette for de nye tidene som kommer slik at bilførere skal få plass i hovedstaden.

Har du vurdert å dele bil?

I Gyldenløves gate blir bilparkeringene erstattet av sykkelstier. Når dette skjer kan du enkelt finne din reserverte parkering hos Bilkollektivet. Foto: Sara Magnusson.

– Det er ikke vanskelig å kjøpe biler til disposisjon for våre medlemmer. Det som er vanskelig er å ha akkurat så få biler at vi sparer miljøet for parkeringsplasser og har optimal bruk av hver enkelt bil. Det skal være bærekraftig økonomisk og miljømessig, sier direktør i Bilkollektivet Morten Munch-Olsen.

– Folk mister parkeringsplasser, vi har løsningen!

Les mer om Bilkollektivet her.

Din egen parkering over hele byen

Nye sykkelveier er under planlegging i Oslo, fra øst til vest. Blant annet i Gyldensløves gate på Frogner, Stavangergata og Bentsebrugata på Sagene og Haakon Tveters vei på Oppsal skal gateparkeringen vike for nye sykkelveier.

– I løpet av våren skal de omreguleres til sykkelvei, alle bilene må bort. Det er kanskje terskelen som skal til for å se etter alternativer – hvor skal de putte bilene sine? spør Munch-Olsen.

Direktør, Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet mener han har løsningen for bilister som skal kjøre i Oslo. Foto: Sara Magnusson.

Bilkollektivet har reserverte parkeringsplasser over hele byen. Som medlem finner du din nærmeste ledige bil i appen. I Oslo vil du finne tilgjengelige biler og parkeringsplasser stort sett rett i nærområdet. Da vil ikke lenger byggingen av sykkelveiene være et problem for de som har behov for bil.

– Jeg er opptatt av det grønne skiftet og en jobb som gir mening. Jeg vil ikke være med på å selge eller produsere søppel. Jeg er glad for å være med på noe som bidrar til samfunnet, sier Markedssjef i Bilkollektivet, Haakon Hals.

– Noen går inn i markedet utelukkende for å tjene penger, mens vi er her for å redusere bilbruken. Vi vil ikke pushe ut flere biler, legger han til.

– Noen går inn i markedet utelukkende for å tjene penger, mens vi er her for å redusere bilbruken. Vi vil ikke pushe ut flere biler, legger han til.

Markedssjef, Haakon Hals forteller at deling av bil i hovedstaten er både økonomisk og miljøvennlig. Foto: Sara Magnusson.

Du er med på å bestemme

Bilkollektivet er et non-profit selskap. Alle medlemmer får lov til å være med på å forme tjenesten.

– Vi er eid av medlemmene og det tror jeg mange glemmer, men noen er veldig opptatt av det. Det er ingen aksjonærer som tar beslutninger for å maksimere sin egen profitt, sier Hals.

Som medlem kan du reservere kjøretøy når du vil, døgnet rundt og innenfor den tidsrammen du ønsker. Utvalget er stort om du du så ønsker en liten elbil eller en stor varebil. Du betaler kun for kilometeren og tiden du bruker bilen.

Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt hvis du melder deg ut
  • Du betaler en lav årlig kontingent, og ellers bare for bruk
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Brukereid og non-profit

Bil, kun når du trenger det! Les mer om tjenesten her.