Vi legger bak oss nærmere tre måneder med begrensede transportmuligheter. Mange av oss har ikke bil og har kuttet ut offentlig transport. Bilen har fortsatt vært et trygt transportmiddel, men kan være en svært kostbar luksus.

Det finnes heldigvis alternativer som gjør at du har bil tilgjengelig når du trenger det som mest, uten alle de gedigne utgiftspostene hver bidige måned. Med Bilkollektivet deler du bil med andre, der medlemmene spleiser på over 500 biler. Perfekt for de korte småturene, men også for langhelgene i sommer.

Vi har spurt tre osloborgere om hvordan de har hatt det de siste månedene, om de har savnet bilen og hva de drømmer om i sommerferien.

Petter Engvall (26):

Hvordan har de siste månedene vært for deg? Har det kommet noe positivt ut av sosial distansering for din del?

– De siste månedene har vært annerledes, men ikke en total omveltning. Jeg jobber som sveiser, og har vært på jobb som vanlig gjennom hele krisen. Om jeg skal trekke frem noe negativt må det være at jeg ikke har kunnet besøke foreldrene mine i Sverige. Heldigvis har det vært lite regn og mye sol, og det har vært mulig å skate utendørs.

Har du savnet å ha bil i denne perioden?

– Jeg kunne gjerne hatt en bil for å unngå å ta kollektivtrafikk eller sykkelen hele veien til jobben.

Hvor hadde du reist hvis du hadde tilgang til bil?

– Jeg hadde nok reist på ferie i Norge. Det er mange fine plasser jeg ikke har fått sett ennå. Det hadde nok blitt campingturer, snowboard der det fortsatt er snø, skateturer eller små bilturer for å finne en perfekt badeplass like utenfor Oslo, avslutter han.

Bilkollektivet er landets eldste bildelingstjeneste, og har holdt det gående siden 1995. I tillegg er det non-profit, noe som betyr at alt av overskudd går til å videreutvikle tilbudet for medlemmene.

I dag deler nærmere 10.000 osloborgere på over 500 biler. Medlemmene betaler kun en månedlig medlemsavgift på 96 kroner, tid brukt og antall kilometer kjørt. «Skjulte» bilkostnader som bompenger, drivstoff/lading, forsikringer og annet er inkludert i prisen.

Bilkollektivet ønsker faktisk at osloborgere skal kjøre mindre bil. Det sparer miljøet og det frigjør areal som ellers ville huset parkeringsplasser. Legger du pengene spart på toppen, kan dette være et ypperlig alternativ for folk som Petter.

Les mer om hvordan du kan ha bil, men uten at det koster skjorta her.

Martyna Prus (30):

Hvordan har de siste månedene vært for deg? Har det kommet noe positivt ut av sosial distansering for din del?

– Jeg har mammaperm, og derfor har ikke koronasituasjonen påvirket mitt daglige liv i stor grad. Det har blitt mange langturer med vogna og mye av tiden har gått til å vende seg til mammatilværelsen.

– Siden jeg bor utenfor Oslos bykjerne har jeg tidligere tatt kollektivtransport for å komme meg til sentrum, men det er kuttet til et minimum for å unngå smitte. Det har vært en veldig positiv ting! All gåingen opp og ned bakkene i Oslo har vært viktig for å komme tilbake i form etter graviditeten.

Har du savnet å ha bil i denne perioden?

– Nei, egentlig ikke. Det er vanligvis veldig enkelt å komme seg rundt til fots. Heldigvis finnes det gode alternativer til å ha bil når man trenger det, som for eksempel en «krisetur» til Ikea.

Hvor hadde du reist hvis du hadde tilgang til bil?

– Jeg har alltid hatt lyst til å kjøre til Bergen. Jeg har blitt fortalt at det er utrolig flott langs kysten. Noen netter på hytta er noe jeg heller ikke hadde sagt nei til, mener Martyna.

Bilkollektivets bilpark inneholder alt fra elektriske lastesykler, små elbiler, premium elbiler, stasjonsvogner og varebiler. Med andre ord kunne Bilkollektivet vært en god løsning for Martynas kriseturer til Ikea, familieturer langs kysten eller Norgesferie.

All booking av bil foregår gjennom Bilkollektivet-appen eller på nettsiden, samt at du får en universal bilnøkkel til alle bilene. Du kan booke bil som er i nærheten, eller praktisk plassert nærmere din destinasjon. Du kan også booke når du vil, for noen timer, dager eller lengre frem i tid.

Niklas Øymo (29):

Hvordan har de siste månedene vært for deg? Har det kommet noe positivt ut av sosial distansering for din del?

– Det har vært tre måneder med hjemmekontor og kun faste omgangsvenner. Jeg har kuttet helt ut kollektivtransport, noe som har gjort at jeg har syklet i store deler av Oslo. Det har vært en veldig fin måte å bli bedre kjent eller finne nye snarveier.

Har du savnet å ha bil i denne perioden?

– Ja, jeg har egentlig det. Jeg skulle gjerne fått kjøpt inn litt møbler og planter for å gjøre balkongen klar til sommeren. Det hadde også vært deilig å kunne forlate byen en gang i blant for å komme seg vekk, enten på helgetur eller dagsturer.

Hvor hadde du reist hvis du hadde tilgang til bil?

– Første tur hadde gått til Ikea, sånn at jeg kan pimpe balkongen. Andre tur hadde blitt til Telemark for å møte familie og venner. Hele landet skal på norgesferie, så jeg tror sommeren hadde blitt brukt på å finne noen digge svaberg eller strender langs Oslofjorden, fremfor de voldsomme langturene, sier Niklas.

Et vanlig medlemskap i Bilkollektivet gjelder for to sjåfører og aldersgrensen er 18 år. Det finnes også alternativer for studenter og bedrifter. Du kan lese mer om dette her.

Dette er Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt når du melder deg ut
  • Du betaler en månedskontigent på 96 kroner, og ellers bare for bruk
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Brukereid og non-profit

Vil du vite mer? Her finner du deres hjemmesider, prisoversikter og mer.