Sjelden har en hel nasjon vært mer avhengig av kommunikasjon enn vi har vært de siste månedene. Har krisekommunikasjonen fungert? Dette og andre viktige temaer belyser Kommunikasjonspodden i løpet av sine seks episoder om hvordan kommunikasjon virker i samfunnet.

Krisens mann

Kommunikasjonspodden er en podkast fra Kommunikasjonsforeningen og er en serie som tar for seg hvilken rolle kommunikasjon spiller i samfunnet, og den siste tiden har dette vært ekstra viktig.

Hver uke inviterer programleder Eirik Bergersen, kjent fra Trumps verden på TV 2, relevante gjester til å dele sine historier for å gi lytterne innblikk i og skape debatt rundt viktige temaer knyttet til kommunikasjon. 

– Da jeg ble spurt om å lede Kommunikasjonsforeningens nye podkast måtte jeg si ja. Norge trenger en kommunikasjonspodkast, spesielt nå, sier Bergersen.

Han forteller at podkasten selvfølgelig er rettet mot fagfolk, men at de ønsker å nå bredere enn som så.

– Podkasten skal fungere som et relevant alternativ for alle som jobber med kommunikasjon, som ikke får møttes og diskutert i større samlinger. Men den er også relevant for alle som er opptatt av kommunikasjon, spesielt i den tiden vi er inne i nå. Det skal godt gjøres å ikke ha et forhold til kommunikasjon, sier han lurt.

Det er ikke tilfeldig at det er nettopp Bergersen som leder podkasten.

– Med sin bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver, diplomat, programleder og satiriker har Eirik en unik kombinasjon av god kjennskap til kommunikasjonsfaget og en avslappet og humoristisk tone i studio, sier Mari Mellum, som er redaktør for podkasten, så vel som Kommunikasjonsforeningens nettside kommunikasjon.no og fagbladet Kommunikasjon.

– Jeg jobbet som kommunikasjonsrådgiver i UD både da tsunamien traff Thailand i 2004 og da Irak-krigen først startet. Jeg er på en måte blitt krisens mann, jeg ender ofte opp med å jobbe med krisekommunikasjon, ler Bergesen.

Ukentlig slippes det en episode av podkasten om et tema som diskuteres og debatteres av viktige gjester.

Hvordan har norsk håndtering av denne typen kommunikasjon endret seg de siste årene? 

– I dag våger politikere å kommunisere usikkerhet, tross at mang et PR-byrå vil advare mot dette og heller mene at man skal utstråle kontroll. Med koronapandemien er det så mye vi ikke vet eller kan si for sikkert, og det er fint at man er ærlige med befolkningen og viser kontroll gjennom å også være tydelig på det man ikke kan kontrollere, sier Bergesen.

Den offentlige samtalen i koronakrisen

Episodene som har blitt sluppet hittil har hatt krisekommunikasjon under koronapandemien som utgangspunkt. Om hvordan helsemyndighetens kommunikasjon har vært, hvorvidt den offentlige samtale har vært åpen nok, om hva språk betyr i kriser – blant annet. Den nyeste episoden av Kommunikasjonspodden handler om korona.

– I episode seks ser vi på kommunikasjonen rundt korona ulike steder i verden. Hva er det som gjør at New Zealand trekkes frem som eksempel på den beste krisehåndteringen, og Storbritannia som et av de verste? Sveriges smittetiltak har vi hørt mye om, men hvordan har egentlig kommunikasjonstiltakene fungert? Vi har med oss gjester i disse tre landene for å se hva man lære av kommunikasjonen i denne krisen, forteller Mellum.

Hør hele episoden under!

Hvordan skiller Kommunikasjonspodden seg ut i mengden av podkaster man kan høre på om dagen? 

– Det eksisterer få norske podkaster om kommunikasjonsfaget. Det som skiller oss ut fra en del beslektede podkaster, er at vi henter inn gjester fremfor å ha et fast panel, og på den måten belyser temaer fra flere vinkler, både gjennom samtaler og debatt. Vi inviterer både folk som jobber med kommunikasjon, forskere og representanter for myndighetene. Tanken er at podkasten skal være for alle som er interessert i hvordan kommunikasjon fungerer i samfunnet, sier hun. 

I denne omgang vil Kommunikasjonspodden slippe seks episoder før sommeren. Mellum kan fortelle at de har fått god respons og gode lyttertall, og at de derfor vurderer en ny sesong til høsten.

– Da vil vi gå enda bredere til verks på kommunikasjon i samfunnet, uten at vi har definert konkrete temaer enda. Vi følger med på nyhetsbildet for å sikre aktuelle episoder også til høsten, sier redaktøren.

Redaksjonen for øvrig består av Malin Sundby Revaa og Tom Daniel Laugerud fra Kommunikasjonsforeningen. Podkasten har fått 100 000 kroner i støtte fra Fritt Ord. Les mer om Kommunikasjonspodden her!