Canadiske Matthew Dalziel flyttet til Oppsal i Oslo i fjor, sammen med kjæresten Cecilie og deres tre år gamle datter, etter 18 år i London. Hittil er det spesielt én ting i Norge som har imponert ham: konseptet bildeling.

Bra for miljøet og lommeboka

Matthew er riktignok ikke som sjåfører flest. Han har faktisk aldri eid en egen bil i sitt liv.

– I London sentrum er det ikke noe vits å ha egen bil. Men også her i Oslo er kollektivtilbudet veldig bra, også ut til Oppsal.

Så du har ikke behov for bil?

– Å, jo! Men ikke hele tiden. Derfor er nettopp Bilkollektivet perfekt for både meg og familien, forteller han engasjert.

Matthew har faktisk to medlemsskap hos bildelingstjenesten, og benytter seg av deres mange biler både til jobb og på privaten.

– Jeg er veldig fan av konseptet fordi det er så enkelt. Det er alltid bil tilgjengelig når vi trenger det, du har tilgang på et stort utvalg biler som passer til forskjellige oppgaver og det er veldig kostnadseffektivt. I tillegg mener jeg at vi må gjøre vårt i klimakrisen, og da er det å dele bil et veldig godt sted å starte.

Vurderer du å kutte ut privatbilen? Bli medlem i Bilkollektivet i dag!

Matthew Dalziel tar gjerne en bil fra Bilkollektivet for å komme seg raskt på møter. Foto: Sara Magnusson

– Det er også en god følelse av et fellesskap hvor alle gjør sitt for å vedlikeholde bilene. Uansett hvor man henter ut bil i byen er de alltid rene og fylt opp med drivstoff. Alle ønsker å levere fra seg bilene i god stand til nestemann!

Nøyaktig hvor mye familien sparer på å dele fremfor å eie bil er Matthew derimot litt usikker på.

– Jeg har jo aldri eid en bil, så det er vanskelig å estimere hva vi faktisk sparer. Men hadde vi kjøpt oss bil måtte vi ha tatt opp lån, i tillegg til alle vanlige og uforutsette kostnader som følger med bilen. Så jeg vet at vi sparer en god del penger, sier han.

Vi har sett på prisforskjellene med å eie en bil versus å være del av Bilkollektivet. Ved gjennomsnittlig bruk kan de løpende utgiftene med å eie egen bil bli opp mot 80.000 kroner. En gjennomsnittlig bilkollektivist bruker mellom 15.000 og 35.000 kroner per år. Mange kan spare tusenvis av kroner på å velge bildeling, og her finner du regnestykket!

Fra halmstrå til elever

For Matthews del har bilparken reddet ham mer enn én gang.

– Vi flyttet til Norge for å være nærmere familie. Flere av dem bor i Arendal, og da benytter vi oss ofte av Bilkollektivets biler for å besøke dem eller dra på familiehytta. Vi bruker også flere av bilene til turer til Ikea eller bare for å komme oss litt ut av byen og inn i naturen, sier han.

– Men jeg bruker også bilene mye i jobbsammenheng og da også til rarere ting, legger han til lattermildt.

Hva er det rareste du har brukt en av bilene til? 

– Jeg jobber i arkitektfirmaet Flakk/Dalziel Arkitektur, og bruker derfor ofte biler til å transportere verktøy, materiell, skulpturer og deler av installasjoner. I fjor sommer var jeg med på et prosjekt sammen med Nasjonalmuseet for arkitektur, og da lånte vi en stor varebil som vi transporterte alt fra halmstrå til aviser fra 40-tallet i. Akkurat med avisene tror jeg vi var farlig nær bilens maksvekt, ler han.

Han lover at de vasket bilen godt etter dette. Foto: Matthew Dalziel

Også i jobben hans som lærer på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo har Bilkollektivet kommet godt til nytte.

– Jeg og en kollega tok med 14 elever på en bilreise gjennom Telemark. Vi fikk leid to nisetere og tok syv elever hver. Det landet på 10 000 kr for begge bilene i fem dager, som er en utrolig god pris. Du hadde ikke klart å finne nisetere så billig gjennom noen annen tjeneste. Du betaler kun en lånesum og for kilometerne, og slipper alle andre kostnader. Du betaler ikke engang for drivstoff selv, sier han fornøyd.

Det er også mange «skjulte kostnader» ved å eie egen bil i byen. Disse kan nå en årlig utgift på 20.000-50.000 kroner. Her kan du lese om bilkostnadene du ikke tenker over.

Ville kjørt mer med egen bil

Matthew forteller at familien nok hadde måttet kjøpe seg egen bil om ikke det hadde eksistert såpass velfungerende bildelingstjenester.

– Hadde vi eid en bil hadde jeg nok også kjørt mer bil generelt. Det er veldig enkelt å slenge seg i bilen når man skal på jobb i stedet for å ta t-banen når bilen allikevel står der. Det er litt som med iskrem. Det er større sjanse for at du spiser den om du har det i fryseren.

Målet hans er derfor å være en av få bilister som aldri kjøper seg en egen bil.

– Det blir vanligere og vanligere med delingsøkonomi og tjenester som tilbyr at man kan leie i stedet for å eie ting. Så lenge Bilkollektivet fortsetter å tilby en variert bilpark, enkle løsninger, mange hentepunkter og lave priser ser jeg ingen grunn til at jeg noen gang skal trenge å kjøpe egen bil, noe jeg håper vil gjelde flere.

Har du behov for bil i byen? Da kan det lønne seg å velge Bilkollektivet.

Hva koster helgeturen med Bilkollektivet? En helgetur på hytta i Hemsedal med stasjonsvogn fra Bilkollektivet koster ca. 2100 kroner. Da er bensin, bompenger og forsikring inkludert i prisen.

Og hva med en småtur? En tretimers tur på 10 kilometer koster 163 kroner med elbil, eller 220 kroner med varebil. Skal du flotte deg i en premium Jaguar koster turen 232 kroner. Bensin/hurtiglading, bompenger og forsikring er inkludert i prisen.

Dette er Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt når du melder deg ut
  • Du betaler en månedskontigent på 96 kroner, og ellers bare for bruk
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Brukereid og non-profit

Bil, kun når du trenger det.