Det er ikke noe nytt at foreldre tyr til teknologi for å få litt husfred. TV, nettbrett, mobiler og dataer kan være gode hjelpemidler i en hektisk hverdag. Men har barna egentlig godt av alle disse skjermene og appene?

I samarbeid med Eidsiva Bredbånd har Radio Metro laget partnerpodcasten Tett på. I den nyeste episoden stiller programleder Jill Bottolfsen spørsmål rundt foreldres (og hennes egen) bruk av digitale barnevakter.

Hør hele episoden under!

Trond Skjellerud, administrerende direktør i Eidsiva Bredbånd, er stolt av den nye podcast–satsningen.

Tett på gir oss en mulighet til å dele kunnskapen vi har i Eidsiva Bredbånd på en populær og tilgjengelig plattform. Vårt formål er å utvikle samfunnet gjennom å tilby bredbånd og digitale tjenester. Å svare på noen av spørsmålene folk har rundt nettbruk, og gi et innblikk i den digitale utviklingen, passer utmerket med det vi står for som bedrift, sier Skjellerud.

– Vi er i ferd med å bli primitive

Bottolfsen har selv to barn på 19 og snart 13 år, som hyppig benytter seg av det den digitale verden har å by på, det være seg spilling, SnapChat, Instagram, YouTube og lignende.

– Spesielt datteren min på snart 13 har sikkert fem-seks skjermer gående samtidig hele tiden. Er jeg en dårlig mor som lar det skje?

Psykolog John Petter Fagerhaug svarer ved å sammenlikne skjermbruk med alkohol.

– Vi får god underholdning og mange flotte opplevelser av alt vi gjør på skjermer, men i likhet med alkohol finnes det mange og stadig økende bivirkninger.

Og hvilke er så disse bivirkningene? Han utdyper.

– Vi reduserer rett og slett vår egen selvtillit gjennom skjermen. Jeg møter spesielt på mange unge jenter som sliter med selvbildet som en følge av dette.

– Vi er faktisk i ferd med å bli primitive. Vi bruker ikke lenger naturlig samspill på samme måte som før, sier en engasjert Fagerhaug.

– Men er det verre for unge enn for oss eldre? spør Bottolfsen.

Programleder Jill Bottolfsen føler seg litt som Tårnfrid når det gjelder barnas skjermbruk. Foto: Radio Metro

– Ja, det er det. Unge skal utvikle seg på tre områder: Fysisk, mentalt og sosialt. Når vi nå bruker teknologi i den utviklingen blir den ikke naturlig. Derfor merker jeg at mange unge i dag sliter mye med både angst, ensomhet og dårlig selvbilde som følge av teknologiens innmarsj.

Men alt er ikke beksvart, forteller Fagerhaug beroligende.

– TV har alltid vært en god barnevakt og det finnes masse spennende som kommer ut av teknologien. Vi må heller stille oss spørsmålet: Finnes det alternative løsninger? Kan vi bytte ut noe av skjermtiden med noe vi kan gjøre sammen?

Hør hele intervjuet med John Petter Fagerhaug i podcasten!

Engasjer deg!

Alternativer til skjermbruk er altså noe foreldre kan pønske litt på. Men hvordan kan man sørge for at barna bruker internett forsvarlig? Her har leder for vekst og innovasjon i Eidsiva Bredbånd, Arne Johnny Forsberg noen tips!

– Følg med og engasjer deg i det barna dine er opptatt av. Sitt ved siden av, observer og vær en del av hverdagen til barna. Jeg pleier å si at etter jobb har jeg en annen jobb – nemlig å være far. Det er gøy å følge med, jeg storkoser meg når femåringen snakker engelsk med Alexa, sier Forsberg lattermildt.

– Ja, noen ganger føler jeg som mor at internett tar litt overhånd, sier Bottolfsen og ler.

– Det er ikke så rart, brukergrensesnittet til både unge og voksne blir bredere og bredere. Vi har stort sett tilgang til det vi måtte ønske, så det gjelder å engasjere seg og få et innblikk i hva ungene driver med hver dag.

Ikke gå i foreldrefella

Leif Gunnar Vestbøstad Vik er daglig leder i Barnevakten, en selvstendig ideell stiftelse som rådgir om barn, unge og medier. Han mener vi også må heie på medieutviklingen.

– Teknologien er kommet for å bli, og det er fantastisk! Tenk at barna selv kan gå inn på Yr hver dag og sjekke været, og vite hvordan de skal kle seg. De får også en større forståelse for andre kulturer, kan gjøre hjemmelekser på nett og så mye annet positivt.

– Men tar det helt av? spør Bottolfsen smålig bekymret.

– Det kan gjøre det hvis foreldre ikke følger med, og det er ofte der problemet ligger. Når barn får tilgang på digitale medier er ofte ikke foreldrene nok involvert. Vi har ofte verken tid, ressurser eller en interesse av å sette oss skikkelig inn i hva barna driver med på nett, sier Vestbøstad Vik.

Et viktig tips er å sette seg ned med barna og snakke med dem om det de ser og gjør på skjermen.

– Her må jeg innrømme at jeg føler meg litt som Tårnfrid … Hvordan skal vi bli bedre på dette? spør Bottolfsen.

– Det er nok mange som føler det sånn. Vi oppfordrer foreldre og lærere til å ta en mer aktiv del i barnas nettvaner gjennom å spille spill sammen med barna, snakke med dem og hjelpe de med å tolke hvorfor de gjør som de gjør på nett.

Men som en engasjert forelder kan man fort havne i foreldrefella, skal vi tro Vestbøstad Vik rett.

– Det er viktig å ikke bli bråsint på barna om de gjør noe på nett som ikke er riktig. Det er mange barn som kommer til oss og sier at de ikke tør å fortelle foreldrene sine om ubehagelige ting som skjer på nett fordi de er redde for å bli møtt med sinne og kjeft. Men klarer vi å få til en foreldredugnad på å være mer involvert i våre barns digitale liv og få dem til å reflektere over deres egne vaner, er vi kommet langt, avslutter han.

Tett på er tilgjengelig på Radio Metros podcast–plattformer, og på www.eidsiva.net

Hør hele episoden her!