Av alle de amerikanske tradisjonene vi har importert her til lands, er Black Friday – eller «svartfredag», som Språkrådet temmelig forgjeves har prøvd å relansere dagen som – en av de ferskeste. Og dyreste. Og mest aggressive.

I fjor brukte vi nordmenn i overkant av tre milliarder kroner på denne kjøpefesten som faller mellom 22. og 29. november hvert år, i kjølvannet av Thanksgiving – og dermed sparker i gang i julehandelen med brutal kraft.

Men hele én av seks angrer på et kjøp de har gjort på Black Friday. Tolv prosent av oss ender opp med å kjøpe noe vi allerede har fra før, og øverst på lista over opplevde bomkjøp troner klær, nettbrett, TV-er, kaffemaskiner og mobiltelefoner.

Det viser seg at flere psykologiske faktorer sløver ned vår kritiske sans og får oss til å foreta ukloke valg – utmattelse, massesuggesjon, irrasjonalitet og tvilsomme matte-ferdigheter. Det er med andre ord god grunn til å holde tunga rett i munnen når du navigerer deg gjennom mylderet av mer eller mindre reelle tilbud denne dunkle novemberfredagen.

Er du en av dem som står i fare for å gå på en smell på Black Friday? Kjenner du det brenne i kortholderen når smoothie-maskinen og sportsklærne du egentlig ikke trenger lyser forlokkende gjennom butikkvinduet? Denne uhøytidelige testen gir deg svaret – enten du liker det eller ei.

… Og dersom du allerede nå er redd for å kaste bort penger, bør du isteden laste ned Dreams – en kreativ spare-app som hjelper deg med å prioritere bedre.