Årsaken til korsryggsmerter er ofte en kombinasjon av mangel på trening og stressende kontorjobber med mye stillesitting. Det er ikke uvanlig at korsryggen er grunnen til sykemelding, men det kan unngås med riktig kunnskap, øvelser og trening. 

Det kan variere fra en liten brumming i ryggen når du står opp fra sengen til invalidiserende smerte. Opptil 80 prosent av oss vil oppleve korsryggsmerter i løpet av livet, og med slike høye prosenter hengende over oss er det viktig å ta signalene fra korsryggen på alvor.

Kroppen er en sammensatt pakke med ulike typer vev, ledd og bein som trenger å bli brukt, men på riktig måte. Bare 25 prosent av Norges befolkning beveger seg i anbefalt mengde som er 150 minutter i uken. Nordmenn har altså mye å gå på – bokstavelig talt. 

Katinka Gange er muskelterapeut hos Klinikk for Alle. Foto: Privat.

– Inaktivitet gjør at muskler blir både stive og svake, noe som kan ende med kroniske plager. På den andre siden kan det oppstå smerter etter gjentatte løft eller at man vender seg for raskt. Slike skader oppstår når du er i posisjoner du ikke gjør ofte, eller du utfører noe ryggen ikke er vant til, forteller osteopat og muskelterapeut Katinka Gange i Klinikk for Alle

Les mer om korsryggsmerter her!

Forplanter seg i kroppen

Korsryggen er essensiell for mye av bevegelsene du gjør gjennom dagen, men kan fort bli det svake punktet om det oppstår smerter. Disse forplanter seg raskt ut til andre muskler og ledd og endrer fort bevegelsesmønster i disse også. Dette kan igjen føre til nye plager andre steder. Derfor er det viktig å ta korsryggsmerter på alvor.

– Den største misforståelsen blant folk med korsryggsmerter er at de tror noe er ødelagt, så de starter å passe på ryggen. Det setter i gang en ond sirkel der de får mer vondt og blir redde for å bevege seg. Sannheten er at korsryggen er bygd for å brukes. Det vil bli vondere på sikt om man ikke gjør det, sier Gange. 

Om du kjenner at noe irriterer i korsryggen er det viktig å få en undersøkelse slik at du kan bli trygg på å bruke den igjen. Når du oppsøker kyndig hjelp for behandling kan du få vite mer om årsaken til smerten, men du kan også få verktøyene til å gjøre endringer i hverdagen slik at smertene ikke kommer tilbake. 

– Behandling er mer for å finne årsak enn symptomdemping, sier Katinka.

Du spør kanskje deg selv: «Hva skal jeg gjøre om jeg får vondt i korsryggen?». Ifølge Gange skal du gjøre alt som ikke gjør vondt og holde deg i bevegelse. Din største fiende er nemlig å gro fast i sofaen og ikke holde muskulaturen i gang.

Flere årsaker enn prolaps

Det finnes flere grunner for å få vondt i korsryggen, men prolaps er en av de mest beryktede årsakene. Mange tror at prolaps er umulig å kvitt, men det kan behandles med riktige øvelser og ved å øke plassen mellom leddene. De aller fleste blir bra innen noen uker eller noen måneder, forteller Katinka. 

Katinka ser på daglig basis ulike korsryggsmerter. Foto: Privat.

– Jeg har tilgode å se noen som har gått med konstant prolaps i 20 år. Smertene kan fortsatt vedvare selv om en prolaps er borte fordi muskulaturen og ledd i området er påvirket slik at de fortsetter å sende smertesignaler. Dette er viktig å få behandlet, slik at disse smertene ikke oppstår hver gang ryggen utsettes for en bevegelse den ikke er vant til, poengterer hun.

Om du har kroniske smerter, akutte smerter eller nye smerter du ikke har kjent på før burde du ta turen til Klinikk for Alle, slik at du kan få en god undersøkelse, behandling og tips til hva du burde og ikke burde gjøre. 

– Det er svært mange som går rundt med unødvendige smerter som din behandler lett kunne hjulpet deg med. Å gå med smerter vil tære på både humør og energi, og kan fort bli en ond spiral som gjør at du ikke orker å trene eller bevege deg, som igjen vil forverre smertebildet, avslutter osteopat Katinka Gange.