Slukkingen av det nasjonale FM-nettet er ferdigstilt, og ferske lyttertall viser at en betydelig andel av lytterne har flyttet seg fra nasjonale til lokale radiokanaler.

En av de store vinnerne i lokalradiomarkedet er Radio Metro. Med 280.000 ukentlige lyttere i perioden fra uke 50 i 2017 til uke 8 i år, en økning på 153%, kan de ansatte i Norges desidert største lokalradio gi seg selv en klapp på skulderen.

Økningen for lokalradioen skyldes at P4 og Radio Norge takket for seg på FM og gikk over til DAB 8. desember. Overgangen ble mildt sagt merkbar for Radio Metro og andre aktører som fortsatt sender på FM-båndet.

– Denne økningen synes vi er veldig moro. Fra nyttår har radiolyttingen hatt en nedgang på 17 prosent på landsbasis, men våre lyttertall fortsetter å øke, forteller salgsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth.

– Det forteller oss at vi lager radio folk liker å høre, men også at radiolytterne ikke er fornøyde med å tvangsflyttes over til DAB, legger hun til.

Teknologinøytrale

Radio Metro og de fleste andre lokalradioer sender både på DAB, FM og nett. Dette er et bevisst valg for å gi lytterne muligheten til å velge selv.

– Vi ønsker å være teknologinøytrale. Det er våre kjære lyttere som selv må få bestemme hvilken teknologi de ønsker å benytte seg av. De må ha muligheten til å velge det de liker best, forteller hun.

FM-samkjøringen – et alternativ til nasjonal radio

Radio Metro har inngått et samarbeid med de største lokalradioene i Norge, og tilbyr nå FM-samkjøringen som et alternativ til de nasjonale radiokanalene.

Med FM-samkjøringen treffer annonsørene mer enn 900 000 lyttere i uken. En betydelig andel av disse lytterne hører radio på FM og utgjør dermed en ren tilleggsdekning som de nasjonale kanalene ikke lenger kan tilby.

– Det skal være enkelt å kjøpe FM-samkjøringen. Annonsøren slipper å ringe rundt til alle stasjonene som er med. Alt du trenger å gjøre er å kontakte Radio Metro, så fikser vi resten, sier Apneseth.

– Vil fortsette å øke

Apneseth tror ikke økningen i lyttertallene er et blaff. Hun sier det fremdeles vil være lukrativt å drive med lokalradio på FM i mange år framover.

En undersøkelse fra Mediebyrået Carat forteller at halvparten av norske biler ikke har installert en DAB-radio. I tillegg er bilparken i Norge relativt gammel. Tall fra SSB viser at snittalderen på en personbil er 10.5 år. Eldre biler har ikke DAB-radio som standard, og det er kostbart å oppdatere til ny teknologi. Mange vegrer seg for å kjøpe ny DAB-radio til en gammel bil.  

– Statistikkene og økningen i lyttertallene gir oss klare beskjeder om at terskelen for å bytte til DAB-radio i bilen fortsatt er høy. I tillegg er engasjementet rundt tvangsslukkingen av FM overraskende sterkt.

Økt interesse fra byråene

Apneseth forteller at økte lyttertall har gjort at annonsører har vist mer interesse for lokalradio. Radio Metro satte i mars 2018 omsetningsrekord, etter ti år på eteren.

– Vi opplever en markant økning i interessen fra mediebyråene. De profesjonelle mediekjøperne ser verdien i det vi kan tilby, og større aktører vil nå flere lyttere med sitt budskap.

Vil du vite mer om annonsering på FM-samkjøringen eller på Radio Metro? Kontakt salgs- og markedsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth på [email protected] eller 952 25 442.