Det krever sitt å være en dyktig bilist i dagens stadig mer kompliserte trafikkbildet. Det kryr av syklister og overraskende raske el-syklister, ståhjulinger – og ikke minst fotgjengere med øynene godt plantet i telefonen.

Og oppi dette virvaret av myke trafikanter, finner du biler i høy fart, som skal håndtere hele sulamitten.

Da gjelder det å være skjerpet og fokusert – og ikke minst å ha synet med seg.

– Ser du dårlig kan det naturlig nok oppstå farlige situasjoner i trafikken, sier optiker Per Sigurd Baalsrud, som driver Specsavers Rykkinn.

Optiker Per Sigurd Baalsrud. Foto: Juan Antonio Jaime Sanchez

Han tror det finnes mange der ute som kjører rundt med dårlig syn – gjerne uten at de selv er klar over det.

For synet svekkes ofte med alderen, og det skjer gjerne gradvis – slik at det er vanskelig å oppdage selv.

– Mange har sett greit uten briller hele livet, selv om man har vært litt langsynt, men med alderen blir det vanskeligere å kompensere for langsynthet. Det at man prøver å kompensere går lett utover konsentrasjonen og kjøreferdigheten, sier Baalsrud.

– Når du blir eldre blir også linsen i øyet mindre gjennomsiktig og pupillen mister litt av evnen til å åpne seg, slik at den slipper inn mindre lys. En 40-åring trenger faktisk dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se klart.

Mer utfordrende i mørket

Dette fører blant annet til at nattsynet blir dårligere – noe som er ekstra relevant for bilister nå som høsten og mørketiden står for døren.

– Mange sliter med å se kontraster når det er skumring eller mørkt ute. Dette kan henge sammen med begynnende grå stær.

Også omstillingen fra lys til mørke, og omvendt, går saktere når du blir eldre. Dette kan være farlig, ettersom du praktisk talt kjører i blinde mens synet tilpasser seg.

– Kommer du fra solskinn og inn i skyggen av en bygning, eller fra en tunnel og ut i sterk sol, og du plutselig møter en syklist, så kan det ende katastrofalt, sier optikeren.

Baalsrud forklarer at det kan være vanskelig å teste kontrastsynet som også blir dårligere med alder, men at det kan være en god løsning å investere i et par kjørebriller med kontrastforbedrende glass.

Brilleglassene han snakker om heter Drivewear, og egner seg spesielt godt til bilkjøring.

– Drivewear varierer fra 40 til 70 prosent lysdemping og er polarisert for å fjerne reflekser – for eksempel fra våt asfalt. De gir svært god kontrast fordi de har et gulfilter som blokkerer ut den blå delen av lyset, slik at du ikke blir like fort blendet. Den er for mørk til å kjøre med om natten, men gir godt kontrastsyn i halvmørket – som for eksempel i en tunnel.

Tegnene du bør være obs på

Kravet for å ha et vanlig bilsertifikat i Norge, er at du må ha en synsevne lik visus 0,5 eller bedre – som det heter på fagspråket.

Enkelt fortalt, betyr det at du må ha minimum halvparten så godt syn som en som ser helt perfekt.

– I tillegg må det horisontale synsfeltet ditt være på 120 grader. Du må kunne se 50 grader til hver side og 20 grader opp og ned, sier Baalsrud.

Selv om du tilfredsstiller visuskravet, er det selvfølgelig mulig at du allikevel opplever at du gjerne skulle sett enda bedre når du kjører bil. Hvis dette er tilfelle, er det ingenting i veien for at du tar en synstest og eventuelt skaffer deg et par briller for å optimalisere forholdene bak rattet.

Forøvrig er det også noen generelle tegn alle sjåfører bør være obs på:

– Hender det ofte at andre får med seg skilt eller ting langs veien som du ikke ser, er det et tegn på at du ikke ser godt nok, konstaterer Per Sigurd Baalsrud.

– Og mister du oversikten og merker at du ikke har helt kontroll over trafikkbildet, er det også på tide å ta en test. Og enda viktigere: La bilen stå til du har fått synet på rett kjøl.

Uavhengig av eventuelle symptomer, anbefales det at du sjekker synet hvert andre år. Specsavers tilbyr en komplett synstest som inkluderer synsfeltmåling og førerkortattest for 795 kr.

Du kan lese mer om syn og bilkjøring her.