– Vi har måttet finne mediekanalene som dekker området vårt, og da er vi ikke interessert i riksdekkende radiokanaler. Det er ingen poeng i å betale dyre dommer for annonsering i Tromsø når vi ikke har et utsalgssted der. Derfor er Radio Metro en perfekt match for oss, sier Aagot Benterud, som er markedsansvarlig for Bauhaus Norge.

Forankringen på Østlandet tilsier at det er fint lite nytte i å annonsere for deres produkter andre steder enn Oslo og omegn. Derfor har de funnet kjærligheten med Metro Sounds, også kjent som lokalradioen Radio Metro.

Byggvarekjeden Bauhaus har store varehus på Liertoppen og i Vestby. Siden 2007 har deres tilstedeværelse på Østlandet sørget for at både hvermannsen og proffe håndverkere har sin helt egen spesialistbutikk for alt innen hus og hage. Tar du en tur til et av varehusene finner du 120.000 ulike varer, fra baderomsfliser til elektriske artikler og selvsagt alle de «normale» byggevarene du forventer å finne.

Mer gass i luftballongen!

Malin Wiklund, kommersiell direktør i Metro Sounds, sier deres dyktige rådgivere er opptatte av å sette seg inn i kundens hverdag og forstå deres utfordringer, årshjul og målsettinger. Deretter kan de skreddersy en årsavtale som passer kunden.

Bauhaus har en slik årsavtale for radioannonsering med Radio Metro. Dette er et samarbeid der de jevnt og trutt tilpasser radioreklamen etter sitt eget årshjul. På denne måten kan Bauhaus trykke til når de har større kampanjer og ha et lavere trykk med radiospotter (eller reklamesnutter) i andre perioder.

– Det er tross alt kunden dette skal handle om, ikke oss og våre produkter. Vi kan finne en god strategi med de midlene du har, for ingen årsavtale er lik en annen. Noen trenger annonseringstrykk i en gitt periode, mens andre vil ha en annen løsning. Ta kontakt, så fikser vi det, sier hun.

– Jeg liker å tenke på radioreklame som en luftballong. For å få ballongen til å lette må man ha mye gass i starten og ta sats, men når den først er svevende trenger du bare dra i snora av og til.

Metro Sounds kan også hjelpe din bedrift med effektiv radioannonsering. Ta kontakt med kommersiell direktør Malin Wiklund på [email protected].

Slik virker en langsiktig radiostrategi

– Vi merker absolutt at top of mind-strategien fungerer. Radio treffer de fleste i bilen eller der de er, så man er ikke påtrengende. Vi har hele tiden et jevnt trykk med radioreklame hver eneste uke, sier Benterud i Bauhaus.

Radio handler også om hvor mange ganger du treffer hver enkelt lytter, ofte omtalt som frekvens. Det er mye mer effektivt å treffe 100 lyttere 10 ganger, kontra 1000 lyttere én gang. Det er frekvensen som gjør at budskapet ditt virkelig setter seg.

Tilpasses etter Bauhaus’ behov

Videre kan du øke frekvensen ved spesielle anledninger. Har du en kampanje, som for eksempel Bauhaus’ høstsalg, kan du øke trykket av radioreklame i dekningsområdet for å oppnå en salgsutløsende effekt.

– Andre ganger har vi spesifikke produkttilbud som har egne radiospotter, og da merker vi at folk kommer innom varehusene etter å ha hørt det på radioen, sier Benterud.

– Det som er morsomt er at folk faktisk hører etter! legger hun til.

Etter en slik periode kan det bli mye Bauhaus i bilstereoen for lytterne. Da kan det være lurt å ligge litt lavere i terrenget, med kortere og færre radioannonser.

– Vi gjør også andre ting for å variere budskapet vårt, som for eksempel konkurranser. Dette gir et engasjement av en annen verden!

Et annet viktig poeng for Benterud og Bauhaus er at de får en tilstedeværelse på lang sikt.

– Bauhaus bruker også avisannonsering og DM-er, men de er nærmest døde etter to dager. Radio gir oss muligheten til å forsterke og gjenta budskapet vårt over lengre tid, men uten å bli ruinert. Vi får en stor tilstedeværelse for lite penger, mener hun.

For en tid tilbake opplevde Bauhaus store tekniske utfordringer i kjeden, men det var ikke noe problem når det kom til årsavtalen med Radio Metro. Da avventet radiostasjonen mer annonsering til alt var på plass igjen, og kunne heller kjøre et høyere trykk når varehuset var klare for nye kunder.

– Min opplevelse er at mange andre medier er mindre fleksible og løsningsorienterte. Radio Metro forstår oss og setter våre behov først, sier Benterud.

– Oppsummert vil jeg si at vi får god dekning i nærområdet og muligheten til å gjenta budskapet vårt over tid. Det har vært avgjørende for valget av Metro, samtidig som deres fleksibilitet er enormt betryggende, avslutter hun.

Vil du vite hvordan Radio Metro kan hjelpe deg med annonsering? Ta kontakt med kommersiell direktør Malin Wiklund på [email protected]. Hun setter deg i kontakt med en dyktig rådgiver i ditt område!