Å låne egenskaper fra spill og lek i lesingen kan gi barna mestringsfølelse, gode lesevaner og økt leseglede, mener en av landets ledende eksperter på gamification. 

Synes du det kan være vanskelig å motivere barnet til å lese bøker? Da er du nok ikke alene. I en hektisk hverdag med mange distraksjoner kan det være utfordrende å finne tiden og tålmodigheten til å fordype seg i bøkenes magiske verden.

Samtidig viser forskningen hvor viktig det er å legge til rette for gode lesevaner tidlig. Å lese styrker språkferdigheter, konsentrasjon, fantasi og empati. 

Kanskje dette finurlige trikset kan være løsningen?

Kan utvikle seg til ulike nivåer

Lese- og lydbokappen Pickatale lanserer et interaktivt dashbord hvor barna kan følge med på hva de leser, hvor mye de leser, ta quizer, motta anerkjennelser i form av merker, samt utvikle seg til ulike nivåer. 

Klarer de å møte sine lesemål over tid mottar de grader. Syv dager sammenhengende lesing gir et grønt skilt og tittelen “Kommende Stjerne”. 

Og hvem vet – plutselig har du kanskje en “Leseproff” i familien?

Slik ser dashbordet ut. Med Pickatale får barna tilgang til et stadig voksende bibliotek som inneholder over 2000 berikede digitale bøker. Alle bøkene kombinerer lyd, tekst og illustrasjoner. (Foto: Pickatale).

Denne spillinspirerte måten å legge til rette for læring på kalles for gamification, og brukes i alt fra skolen til treningssentre. En effektiv måte å lære på:

– Vi ser at gamification kan skape økt motivasjon fordi brukeren engasjeres på egne premisser, forteller Gaute Kokkvoll.

Han er en av landets ledende eksperter på gamification og har jobbet med alt fra fagbøker, til å få barn i Asia til å spise sunnere gjennom spill og lek. 

Høres dette ut som noe for deg og barna? Send SMS med PICKATALE2 til 2186 eller klikk her for teste appen gratis i to uker!

Daglige lesevaner

Gamification er å bruke elementer fra spilldesign til noe som i utgangspunktet ikke er et spill. Ofte brukes det som belønning eller motivasjon til å utføre en oppgave. Andre ganger kan det brukes til å skape tilhørighet og samhold. 

Fester du klistremerker på kjøleskapet om poden gjør en god jobb? Har du prøvd stolpejakten? Det er gamification i sin enkleste form. 

Gaute Kokkvoll er en av landets fremste eksperter på gamification. Bekreftelse og progresjon gir mestringsfølelse. Å oppsøke lesingen av egen fri vilje gir eierskap, forteller han. (Foto: Privat)

Pickatale sitt dashbord kan bidra til å gjøre lesingen mer engasjerende. Kokkvoll forteller hvorfor:

– Gamification kan gjøre en oppgave mer spennende gjennom både ytre og indre insentiver. De ytre kan være “merker” man gjør seg fortjent til og samler på. De indre kan være følelsen av å oppdage nye ting eller å være en del av et felleskap, forteller han, og legger til:

– Fra å være en oppgave man kanskje ikke tidligere ville utført av egen fri vilje, blir det noe man oppsøker på eget initiativ. Det kan føre til økt mestringsfølelse og eierskap! 

Bakgrunnen for lanseringen er at Pickatale ønsker å legge til rette for daglige lesevaner. Kokkvoll er tydelig på at gamification er en perfekt strategi for å utvikle rutiner:

– Et spill handler typisk om å løse oppgaver for å nå et mål. Et veldesignet spill skaper såpass med motivasjon at oppgavene blir en morsom rutine, påpeker han. 

For at gamification skal ha best mulig effekt over tid er det viktig med en god balanse mellom ytre og indre motivasjon. Selv om Kokkvoll ikke har forsøkt Pickatale selv, får han inntrykk av at dashbordet ut i fra beskrivelsen klarer å kombinere begge disse faktorene på en måte som kan gi langvarig leselyst.

Økt leseglede

En annen fordel med dashbordet er at det legger til rette for umiddelbare tilbakemeldinger. Å få en bekreftelse på at man har fullført et mål, eller å kunne se hvor mye og hva man har lest kan skape økt motivasjon til å fortsette å lese. Kokkvoll mener samtidig også at tilbakemeldinger kan komme i den fysiske verden. 

I dashbordet finnes det nemlig en funksjon som legger til rette for at foreldre kan følge med på leseprogresjonen. Der kan du oppdage ditt barns favorittbøker og interesser. 

Lev deg inn i barnas fantasiverden, er tipset fra Kokkvoll. Les bøkene sammen og hver for dere, og snakk om dem rundt middagsbordet og i bilen. Det gir «spillet» en sosial og interaktiv dimensjon: 

– Noen kan være skeptiske til gamification, for de tror det handler om prestasjon og konkurranse, eller å spille uten noe som helst formål. Men å spille handler vel så mye om å utforske, og å dele opplevelser. Det er en naturlig måte for barn å lære på, fordi de er nysgjerrige. 

Pickatale blir derfor en måte å bruke denne nysgjerrigheten som motor: 

– Bekreftelse og progresjon gir mestringsfølelse. Å oppsøke aktiviteten av egen fri vilje gir eierskap. I sum kan dette gi større engasjement rundt aktiviteten, bedre lesevaner og økt leseglede, avslutter Kokkvoll. 

Vil du teste appen med familien i høst? Send SMS med PICKATALE2 til 2186 eller klikk her for teste appen gratis i to uker!