I dag ser vi dem overalt: På kjendiser og influencers, sosiale medier og på annenhver person vi passerer på gata. Briller er blitt et trendy tilbehør og en integrert del av garderoben vår – og noe vi bruker for å uttrykke stil og personlighet.

Men vi skal ikke spole tiden så innmari langt tilbake for å bli påminnet om at det slettes ikke alltid har vært sånn.

– For noen år siden hendte det at jeg hadde folk i butikken som gråt fordi de måtte ha briller, forteller Ole Alexander Ofstad, som er optical dispenser hos Specsavers Grensen i Oslo.

– Spesielt upopulært var det blant barn, som var redd for å bli ertet for brillene på skolen. Den tiden er definitivt forbi. Nå møter jeg barn som gleder seg til å vise frem de nye Frozen-brillene sine til klassekameratene, sier Ofstad.

– Før kostet briller en liten formue

Men hvordan har det seg egentlig at briller har gått fra å være noe folk helst vil slippe, til å bli et motetilbehør?

Ifølge Ofstad handler det i hovedsak om to ting: prisnivå og utvalg.

– Før i tiden kostet briller en liten formue, så da kjøpte man seg én brille og klamret seg til den helt til den falt fra hverandre eller man ikke kunne se gjennom glassene lenger.

– Vi merker helt klart at briller er mye mer populært i dag enn for noen år siden, sier Ole Alexander Ofstad hos Specsavers Grensen i Oslo.

Det var først da flere optikerkjeder etablerte seg i Norge for ti-femten år siden at ting begynte å skje. Konkurransen førte til at prisene ble presset ned, og folk kunne ta seg råd til å oppdatere brillene sine i takt med at stilen og motebildet forandret seg.

Og når de økonomiske begrensningene forsvant, ble også utvalget større.

Flere modeller på moten

Men selv om briller både ble mer tilgjengelig og mer populært, er det en grunn til at briller først tok ordentlig av som et trendy accessoir for et par-tre år siden.

– Tidligere så vi at det gjerne bare var én brilletrend som regjerte, forteller Ofstad.

– For eksempel var nerde-looken i vinden for noen år siden, og da ville absolutt alle ha store, firkantede briller. Men alle kler ikke alt, så da endte man ikke nødvendigvis med å kjøpe dem.

I dag er det derimot et større spenn i trendene.

– Nå er både cateye-briller og store Derrick-briller veldig populære. Og kanskje aller størst etterspørsel er det etter ulike varianter av runde briller. Her ser vi også store variasjoner, fra tynne innfatninger i metall som trekker tankene til 70-tallet, til runde plastinnfatninger som er mer tidløse, forteller Ofstad.

Han synes det er en veldig positivt ting at flere modeller er «in» samtidig.

– Det gjør det mye enklere for alle å finne en brille som både kler ansiktsfasongen og stilen. Dessuten åpner det opp for at man kan ha ulike briller til ulike antrekk og anledninger.

 

Cateye-brillene er å se på mange neser for tiden. Burgunderrøde briller fra Balmain, kr 1995, og en svart variant fra Love Moschino, kr 1795.  

Store briller som trekker tankene til den tyske krimhelten Derrick fra 80- og 90-tallet. Stålinnfatninger fra DAY, kr 1795, og delikat metall i rosegull fra Kylie Minogue Eyewear, kr 1595.

Runde briller troner øverst på trendbarometeret. Gullfargede briller fra Balmain, kr 1995, og en rund variant av den ikoniske pilotfasongen fra Kylie Minogue Eyewear, kr 1595.

De runde brillene kommer i mange former og farger, og plastinnfatningene er gjerne litt mer lekne. Grønn brille med bohemsk og romantisk preg fra DAY, kr 1795, og en brun variant i skilpaddemønster fra Specsavers eget sortiment, kr 595.

Er du årets brillemodell?

Specsavers er blant aktørene som i en årrekke har jobbet aktivt for at briller skal være noe man ikke bare må ha, men også gjerne vil gå med.

Det gjør de blant annet ved å tilby et bredt utvalg av rimelige kvalitetsbriller, og ved å arrangere konkurransen «Årets Brillemodell», der de leter etter Norges neste brilleambassadør.

Merete Svenningdal ble vinneren av «Årets Brillemodell» i fjor. I år kan det bli deg! Foto: Erik Asla.

– Vi ønsker å redusere terskelen for å bruke briller, og oppfordrer alle dem som bærer brillene sine med stolthet og stil til å sende inn et bilde av seg selv, sier informasjonssjef i Specsavers, Philip Reiler.

Vinneren av årets konkurranse vil få en uforglemmelig tur til Los Angeles sammen med Specsavers-ambassadør og TV-fjes Halvor Bakke, og en glamorøs fotoshoot på plass.

Fristen for å delta i konkurransen er 1. august, og du kan lese mer og melde deg på her.