– Vi har knekt koden, sier styreleder i Venture Factory Media, Even Aas-Eng, som i 2018 solgte nettannonser for over 10 millioner kroner.

Nettavisen Filter som ble startet for tre år siden har blitt til et lite mediehus bestående av publikasjonene Filter Nyheter, Talent Media, CamillaPihl.no og Motor.no. Alle publikasjonene har samme forretningsmodell: det gode redaksjonelle innholdet er gratis, og de lever av innholdsmarkedsføring.

– Det er fantastisk gøy at vi har klart å lage en forretningsmodell hvor kvalitetsjournalistikken er gratis og tilgjengelig for alle, sier Aas-Eng. 

Matcher de store

Mange vil nok tenke at et nystartet mediehus ikke kan sammenlignes med de store tradisjonelle aktørene på de parameterne som er viktige for markedsførere. Der tar de feil, om vi skal tro daglig leder i Venture Factory Media, Tale Gjøvik, som selv har bakgrunn fra Finn.no og mediebyrået OMD.

– Det er nok en del som blir overrasket når de ser hva vi kan levere. For eksempel hadde våre kommersielle saker i 2018 en gjennomsnittlig lesetid på godt over 2 minutter, det tror vi ikke noen av de tradisjonelle mediene er i nærheten av. I tillegg kan vi levere et svært høyt antall lesere per sak, sier Gjøvik.

– Hvordan kan et nytt mediehus levere slike resultater?

– Svaret på det er nok tredelt. For det første er vi dyktige på innholdsproduksjon både redaksjonelt og kommersielt, og i dette gamet trumfer godt innhold alt. Så er arbeidet med distribusjon kjempeviktig og vi springer ut av et av de miljøene som har vært ledende i Norge på performance marketing. Sist men ikke minst så har vi en rekke publikasjoner med svært stor troverdighet hos sine målgrupper.

– Hvordan får dere tak i de riktige leserne til de kommersielle sakene?

– Når en sak er produsert og publisert har vi et eget team som jobber utelukkende med distribusjon av reklamen. Sammen med kunden blir vi enige om hvem som er ønsket målgruppe og så bruker vi de plattformene som egner seg best til å skaffe de riktige leserne.

Filter leverte WWF 15 000 unike lesere. I gjennomsnitt brukte de over tre minutter per artikkel.

Opplever kraftig vekst

Den viktigste grunnen til hvorfor mediehuset vokser er at de skaper meget gode resultater for kundene sine. Norges største bilskadekjede, MPS Micropaint, er blant dem som har inngått et langsiktig samarbeid.

– Det siste året har vi flyttet store deler av vårt markedsbudsjett over på innholdsmarkedsføring på Filter og Motor.no, og opplever svært gode resultater som følge av det, forteller markedsdirektør Petter Hodne Steensland.

– Hittil i år ligger vi 40-50% foran fjoråret når det gjelder konverteringer, konverteringsrate og tid brukt på nettsidene våre.

– Hva tror du er årsaken til at det fungerer så godt?

– De er gode på å skape relevant innhold for vår målgruppe, dyktige på distribusjon og har troverdige merkevarer. En annen oppside er at de deler data slik at vi kan målrette reklame mot de som har lest sakene i etterkant, noe som har vist seg veldig effektivt.

Markedsdirektør i MPS Micropaint, Petter Hodne Steensland.

Gjøvik understreker at deres forretningsmodell passer for mange aktører på markedet.

– Vi kan lage kampanjer som skal nå mange på kort tid, og saker som over tid skal påvirke en mindre målgruppe. Dette gjør at vi passer for både de store nasjonale aktørene og SMB markedet. 

Er du nysgjerrig på hva det nye mediehuset kan gjøre for deg og din bedrift? Ta kontakt med daglig leder Tale Gjøvik!