Å nå ut til unge målgrupper er ikke en enkel sak. Ungdommer ser sjeldent på lineær tv, blokkerer annonser i nettleseren og konsumerer nyheter på sosiale medier. Radio er derfor et meget godt alternativ for markedsføring i et massemedium.

I CATI-undersøkelsen, gjennomført av TNS Kantar, viser at hitradioen The Beat er større enn P3 og P4 i Oslo og Akershus i målgruppen 12-19 år. I denne aldersgruppen har The Beat en markedsandel på hele 6,3 prosent.

The Beat er en del av Radio Metro, og er en ren musikkanal med fokus på populærmusikk. Spillelistene er en salig blanding av topplistene på Spotify og hits fra de siste årene. Kanalen sender på FM, DAB og nettradio og dekker Oslo, Akershus, Drammen, Gjøvik og Lillehammer.

Salgsdirektør Hilde Apneseth i Radio Metro tror kombinasjonen av hiphop, rnb, urban og populærmusikk er det som trekker de unge til The Beat. De slår faktisk til og med NRKs store ungdomssatsning P3.

– Målingene viser at vi er større enn alle de kommersielle radiokanalene, og vi har en større markedsandel enn ungdomskanalen P3 i dette alderssegmentet! Om du ønsker å nå en ung målgruppe på radio er The Beat stedet.

Lyttertallene er målt av TNS Kantar og er basert på 45.000 intervjuer i året. Undersøkelsen er basert på tall fra både FM-, DAB- og nettradio-lytting.

– Unge i dag kan være en svært vanskelig målgruppe å nå med markedsføring, men på The Beat treffer populærformatet. Vi ser også i undersøkelsen at The Beat er større enn Radio Norge i alle aldersgrupper opp til 60 år i Oslo og Akershus. Det er ingen tvil om at vi har truffet blink med The Beat-formatet!

– Brukeradferden blant ungdom og unge voksne er helt annerledes enn hva den var tidligere. Mange tror kanskje at unge kun kan nås gjennom YouTube og sosiale medier, men vi mener at radio og The Beat et meget godt alternativ, legger Apneseth til.

Oslo og Akershus er landets viktigste økonomiske sone, og vil for de fleste annonsører være kanskje det viktigste dekningsområdet i landet.

– Ønsker du å nå en ung målgruppe på radio? Da bør du ta kontakt med oss!

Vil du vite mer om annonsering på The Beat? Ta kontakt med salgsdirektør Hilde Apneseth på [email protected] eller les mer her.