Visste du at det er et selskap i USA som fremstiller vodka av CO2? Eller at det er en nordmann som kanskje sitter på nøkkelen til å stanse orkaner? Ifølge klimapsykologi skal man alltid levere tre gode nyheter for hver dårlige – slik at folk ikke mister håpet. Det er nettopp dette håpet Petter Gulli tar utgangspunkt i med sin nye praktiske guide for klimaoptimister! 

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Da FNs klimapanel kom med rapporten som ga oss 12 år på å nå togradersmålet, sa reklameveteran Petter Gulli opp jobben for å starte bedriften 12YEARS. Nå hjelper han organisasjoner, bedrifter og merkevarer med å ta en troverdig rolle i det grønne skiftet og rådgir innenfor klimakommunikasjon. Han er også foredragsholder kjent for sin energi på scenen og forfatter av sin første bok.

Gullis store kjepphest har i lang tid vært å gjøre bærekraftige valg mer tilgjengelige for hvermannsen. Han er blant annet mannen bak «pannekaketeorien» og slagordet «Pannekaker kan redde verden». Teorien (og slagordet) baserer seg på at det skal være enkelt å gjøre små endringer som har en større betydning.

– Jeg så en tweet fra en svensk miljøorganisasjon som hadde laget en ukesmeny for å kutte ned på kjøtt. Den besto av kjempekompliserte ting som er vanskelige og tar lang tid å lage. Det var da jeg innså at pannekaker er jo kjøttfri mat. Hvorfor skal vi gjøre det så vanskelig? spør Gulli. 

– Det trenger ikke være så komplisert å finne kjøttfrie alternativer som folk kanskje tror. Alt fra pannekaker til risgrøt, fiskegrateng og tomatsuppe med makaroni er kjøttfrie måltider barna kan like. Og det kanskje enkleste å bytte ut med et vegetarisk alternativ er kjøttdeigen i tacoen, den smaker jo bare tacokrydder uansett.

 

Harde fakta og store fremskritt

Mange kan føle seg hjelpeløse rundt klimaproblemene vi står overfor, det kan oppleves som et hårete mål og vanskelig å vite i hvilken ende man skal begynne for å kutte eget forbruk.

Nettopp dette vil Gulli hjelpe deg med i sin nye bok: HÅP- en praktisk guide for klimaoptimister.

– Denne boka er ment som en kilde til fakta du kan bruke som bakgrunn når du diskuterer med venner og familie, og en positivt ladet bok om fremskrittene som faktisk skjer i verden i dag kombinert med konkrete tips som ikke krever at du endrer hele livsstilen.

Men om du tror dette kun er en selvhjelpsbok for klimaoptimister, tar du feil.

– Boka er delt i to deler: Brutale sannheter og fantastiske muligheter. Delene er som navnet tilsier, altså en kombinasjon av iskalde fakta om situasjonen vi faktisk befinner oss i, etterfulgt av tips og info om ting som faktisk går fremover. Det er viktig å være klar over hvor alvorlig dette er, men uten å svartmale det og gå fullstendig i kjelleren.

Nordmenn er verstinger på forbruk

Denne hårfine balansen håper Gulli han har funnet med sin nyutgivelse. I delen om brutale sannheter søker han å forklare noen av ordene vi hører og leser mest om i dag, som global oppvarming, naturmangfold og plast i havet.

– Det er mye snakk om hva det er som skjer, og det er viktig med riktig informasjon og fakta rundt dette. Men noe vi snakker for lite om er årsaken. Og årsaken, det ligger i forbruket vårt.

Han innrømmer å ha viet ganske mange sider til nettopp forbruket vårt, for der er nordmenn noen av verstingene. Ikke bare forbruker vi åtte til 16 prosent mer enn våre naboer, vi forbruker også 27 % mer enn resten av EU, kun slått på målstreken av Luxembourg. 

Gulli er en mann som er kjent for sin positive innstilling, og del to av boken lyser derfor av en optimisme og – ja, du gjettet riktig – håp for fremtiden.

– Etter harde fakta om hvorfor forbruket vårt må kuttes må vi selvfølgelig se på hvordan det kan gjøres. Her kommer blant annet pannekaketeorien inn, som en del av mine “grønne tips for dummies”. Jeg mener ikke at du skal lage din egen deodorant, men at du må finne deg de små tingene som er viktige for deg, kombinert med de større selvfølgelighetene.

En liten ting Gulli gjør i hverdagen for å motivere seg selv er det han kaller for «single bananer».

– Hver gang jeg kjøper bananer tar jeg alltid de single som ligger igjen. Disse blir kastet av butikken, og mange kjøper dem ikke fordi de automatisk går for en klase, som ofte fører til at flere bananer råtner og kastes. Dette er ikke en stor ting, men det motiverer akkurat meg, sier han og ler.

I del to av boken blir du også presentert for alle de fantastiske fremskrittene som faktisk skjer i dag. Her presenterer Gulli ting fra hele verden – alt fra tang som smaker bacon og trøffel, til møbler med livstidsgaranti og norskproduserte biler fra Sarpsborg. Målet hans er at du som leser skal sitte igjen med håp og noen enkle verktøy til hvor du selv kan begynne. Han forteller at det er spesielt to områder alle bør starte med:

– Det er to hovedting jeg mener alle må gjøre. Vi må bruke stemmeretten vår til å stemme på de grønneste partiene, de som ønsker å fase ut oljen og som ønsker endring, og vi må bruke forbrukermakta vår til å presse ut selskaper som ikke er grønne.

Er du en leseglad klimaoptimist? Her kan du lese mer og kjøpe HÅP i innbundet utgave eller som e-bok!

Toppbilde: CF-Wesenberg /kolonihaven.no