Etter å ha samarbeidet med Radio Metro og Filter klatret Eidsiva Bredbånds podcast opp til førsteplassen i kategorien Teknologi på Itunes.

Nå har Radio Metro åpnet dørene for bedrifter som ønsker å produsere sin egen podcast! Partner Podcast er podcastproduksjon fra A til Å. Lydekspertene i Radio Metro tar seg av alt det tekniske, idéutvikling og produksjon. I tillegg kan podcasten din promoteres på Filter.

Et prima eksempel på dette er Eidsiva Bredbånd sin partnerpodcast. Eidsiva ville finne en måte å formidle kunnskap og kompetanse på, og hva er vel bedre enn å få de gode historiene rett inn i øret? Resultatet ble partnerpodcasten Tett på med Jill Bottolfsen. Denne podcastserien tar tak i digitale problemstillinger mange lurer på, men få snakker om.

Etter at podcasten er produsert kommer Filter inn i bildet. Radio Metro står for lyden, mens Filter bistår med artikkel om podcasten og spredning til ønsket publikum. På denne måten når podcasten din folk som faktisk er interessert i temaet.

Eidsiva Bredbånd klatret på førsteplassen under kategorien Teknologi på Itunes.

Filter + Radio Metro = sant

Daglig leder i Filter Media, Tale Gjøvik, sier et av målene med samarbeidet til Radio Metro er å gi bedrifter en mulighet til å nå målgruppene sine via podcast.

– Podcast er en fantastisk måte å fortelle de gode historiene. Vi opplever ofte at det er vanskelig å nå ut til et større publikum ettersom dette fortsatt er ganske «snevre» produkter, men dette har vi løst ved å spre podcasten via Filter, sier Gjøvik.

Filter tar seg av alt innenfor distribusjon og jobber kontinuerlig med å optimalisere promoteringen mot den riktige målgruppen. Du kan lese mer om hvordan Filter jobber her.

Om du ønsker å lage Partner Podcast fungerer prosessen slik: Radio Metro møter deg for å finne din «edge» og hva slags innhold dere skal skape.

Deretter spikrer de innhold til fire episoder, hvor hver episode er på 15 minutter. Her finner dere sammen ut av gjestelister, programleder, produktplassering og problemstilling. Totalprisen for hele produksjonen er 89.000 kroner.

Radio Metro møtte Eidsiva for å diskutere hva slags problemstilling som skulle håndteres.

– Vi kom frem til at mange foreldre som bruker YouTube som barnevakt får dårlig samvittighet. Derfor ønsket vi å ta for oss et tema som ellers blir lite snakket om, sier Jan Ivar Wolstad i Radio Metro.

Tett på med Jill Bottolfsen ble produsert av Radio Metro og promotert av Filter Partner. Resultatet av dette nådde topplistene.

– Vi har dialog hele veien. Vår viktigste oppgave er å produsere innhold som er riktig for kunden, sier Wolstad.

Wolstad forteller at de alltid begynner med en teaser først for å gi kunden en følelse av hva de kan forvente.

– De aller fleste blir overrasket over hvor «proft» det høres ut, sier han lattermildt.

Radio Metro har seks partnerpodcaster i produksjon for øyeblikket. Skal vi tro Wolstad rett bør man ikke vente for lenge med å utforske podcastverdenen.

– Akkurat nå lever vi i et «podcastparadis»! Det var tyngre å produsere podcast for noen år siden. Det er fordi det rett og slett ikke var så mange som hørte på det, i motsetning til i dag. Nå ser vi et vindu hvor alle kan være med å utforske og prøve seg frem, sier han.

– Hvis man vil satse på podcast, så er det tiden nå, avslutter han.

Vil du vite mer om Radio Metros Partner Podcast eller hvordan Filter kan hjelpe deg? Ta kontakt med Jan Ivar Wolstad, kreativ leder i Radio Metro eller Tale Gjøvik i Filter.