Det er med en viss skrekkblandet fryd vi setter oss bak rattet i et flunkende nytt japansk beist. Bilen er nemlig fylt til randen av teknologi som gir tilbakemeldinger på det aller meste – enten det er varsel om kryssende trafikk bak når du rygger eller hvis du setter på blinklyset når en bil er i blindsonen.

Men teknologien er en av bilens store styrker. Og når du først blir vant med tilbakemeldingene, er den en drøm å kjøre.

Dette er den nye Mitsubishi Outlander PHEV – en av Norges mest solgte ladbare hybrider. Siden den først kom til våre breddegrader i 2014, er det solgt over 15 000 biler i Norge. Det gjør at Outlander PHEV også er en av landets mest solgte biler totalt sett – og det er lett å forstå hvorfor.

Den blander nemlig funksjonalitet og miljøvennlig kjøring med kraft og fremkommelighet.

Ytelse for lange kjøreturer

Vi durer nedover E6 i retning svenskegrensa første helgen i fellesferien. «Durer» er kanskje ikke det rette ordet, da Outlander PHEV er svært stillegående.

Bilen er nemlig bygget som en elbil, med trinnløst automatisk girskift. Når det kombineres med elektrisk fremdrift er resultatet svært lite rykk og støy – selv når det er forbrenningsmotoren som står for fremdriften.

Den nye bensinmotoren er bare en av grunnene til at nye Outlander PHEV er noen hakk hvassere enn tidligere utgaver. Den kommer også med forbedret batterikapasitet og to nye 4WD-innstillinger.

Av disse, får vi naturlig nok ikke testet Snow Mode på sommerasfalten. Men kjøreprogrammet skal sørge for at firehjulstrekken fester bilen til veien, selv på krevende underlag.

Derimot hadde vi mye glede av Sport Mode som gjør bilen mer responsiv når du trykker på gasspedalen. Kjørefølelsen blir langt mer direkte og Outlander PHEV føles plutselig lettere når vi navigerer oss forbi campingvogner, bobiler og fullstappede stasjonsvogner.

Men det føles egentlig ikke som at vi trenger å ha foten på gasspedalen i det hele tatt. Outlander PHEVs adaptive Cruise Control er nemlig veldig god og enkel å bruke. Vi setter en maksimal toppfart og velger en av tre forhåndsinnstilte avstander til bilen foran. Bilen justerer hastigheten etter bilen vi har foran oss – enten den akselererer eller bremser ned.

Den sier selvsagt i fra hvis bilen foran kommer «ut av syne» eller hvis vi justerer hastigheten etter en ny bil. Det kan være litt forvirrende i starten, men etter hvert som vi blir fortrolige med varslingen, tenker vi nesten ikke over det.

Vil du prøvekjøre Outlander? Her finner du din nærmeste Mitsubishi-forhandler.

Følelsen av luksus

Å faktisk sitte i Outlander PHEV er en like behagelig opplevelse. Det er rikelig med benplass både for sjåfør og passasjerer, og nytt av året er egne luftventiler for baksetene. Dashbord, midtkonsoll og instrumentpanelet har fått sølvfargede rammer som gir en følelse av luksus fra første stund vi spenner oss fast. I tillegg har S Edition-modellen vi tester fått dynamiske og komfortable seter med god ryggstøtte ikledd skinn av høy kvalitet.

Det kan virke som om Outlander PHEV har teknologi til det aller meste – og dertil mange knapper. Til å begynne med virker dette litt i overkant, men etter hvert som vi blir kjent med bilen, føles knappene og hendlene svært lett tilgjengelige for føreren.

Vi veksler enkelt mellom rikelig med kjøreinformasjon på instrumentpanelet og berøringsskjermen på midtkonsollen er både klar og responsiv. Der er DAB-radio, GPS og Bluetooth-tilkobling med mobiltelefonen lett tilgjengelig.

Mye (hybrid)bil for pengene

Outlander PHEV er en SUV og altså en ganske stor bil. Likevel er den enkel å håndtere, selv i bymiljø og køkjøring. Ryggekameraet er glimrende, og Outlander PHEV har også flere kameraer rundt om på bilen som fanger opp omgivelsene. Dermed kan vi få opp bilde av hvordan bilen ligger i forhold til vegger, steiner og busker og dette fungerer godt, selv i trange garasjer.

Som PHEV-betegnelsen tilsier, er Outlander en ladbar hybridbil – og det til en veldig god pris. El-motorene gir like god rekkevidde som tidligere årganger, og har du forholdsvis kort vei til jobb, kan du kjøre flere måneder uten å måtte fylle bensin.

Nye Outlander PHEV har en oppgitt elektriske rekkevidden på 54 km. Det er naturlig nok under ideelle kjøreforhold, og i de aller fleste tilfeller må man nok regne med noe kortere rekkevidde.

Men i første omgang slipper den altså unna avgiftsøkningen for hybrider som gjelder fra 1. juli i år. Fra 2019 vil også den nye standarden for utslippsberegning, WLTP, ha stor innvirkning for bilavgifter. Også her kommer Mitsubishi Outlander PHEV svært godt ut og vil ikke oppleve altfor store avgiftshopp.

Hva har WLTP å si for Outlander? Les mer om de nye avgiftene her.

Mitsubishi Outlander PHEV koster fra 435.800,- inkludert en unik 7 år/140 000 km garanti. De første bilene ventes til landet i august/september. Bestill prøvekjøring på Mitsubishi-Motors.no.