Det er med en viss skrekkblandet fryd vi setter oss bak rattet i dette flunkende nye japanske vidunderet. Bilen er nemlig fylt til randen av teknologi som gir tilbakemeldinger på det aller meste – enten det er varsel om kryssende trafikk bak når du rygger eller hvis du setter på blinklyset når en bil er i blindsonen.

Teknologien er en av bilens store styrker. Og når du først blir vant med tilbakemeldingene, er den en drøm å kjøre.

Dette er den nye Mitsubishi Outlander PHEV – Norges mest solgte ladbare hybrid. Siden den først kom til våre breddegrader i 2014, er det solgt over 16 000 biler i Norge. Det gjør at denne ladbare hybridbilen også er en av landets mest solgte biler totalt sett – og det er lett å forstå hvorfor.

Den blander nemlig funksjonalitet og miljøvennlig kjøring med kraft og fremkommelighet. Bilmagasinet beskriver denne ladbare hybriden som et suverent valg for en familie som helst vil kjøre elbil i hverdagen, men som i blant måtte trenge ubegrenset rekkevidde.

Ytelse for lange kjøreturer

Under prøvekjøringen durer vi nedover E6 i retning svenskegrensa. «Durer» er kanskje ikke det rette ordet, da Outlander PHEV er svært stillegående.

Bilen er bygget som en elbil, uten girkasse, men med en overføringskasse med fast utveksling. Når det kombineres med elektrisk fremdrift er resultatet svært lite rykk og støy – selv når det er forbrenningsmotoren som står for fremdriften. Dette inntreffer etter at fremdriftsbatteriet er tomt ved hastigheter over 67 km/t, eller hvis man ber om mer akselerasjon enn det el-motorene kan gi.

Den nye bensinmotoren er bare en av grunnene til at nye Outlander PHEV er noen hakk hvassere enn tidligere utgaver. Den kommer også med forbedret batterikapasitet og to nye 4WD-innstillinger.

Av disse får vi naturlig nok ikke testet Snow Mode under riktige forhold, da snøen fremdeles har latt vente på seg. Dette kjøreprogrammet skal sørge for at firehjulstrekken fester bilen til veien, selv på svært krevende underlag. Om vi skulle få samme ekstremvinter som i fjor vil nok Snow Mode være din bestevenn for å klatre høydemeterne opp til hytta eller på isfylte småveier.

Vi hadde mye glede av Sport Mode som gjør bilen mer responsiv når du trykker på gasspedalen. Kjørefølelsen blir langt mer direkte og Outlander PHEV føles plutselig lettere når vi navigerer oss forbi trailere, bobiler og stasjonsvogner.

Men det føles egentlig ikke som at vi trenger å ha foten på gasspedalen i det hele tatt. Outlander PHEVs adaptive Cruise Control er nemlig veldig god og enkel å bruke. Vi setter en maksimal toppfart og velger en av tre forhåndsinnstilte avstander til bilen foran. Bilen justerer hastigheten etter bilen vi har foran oss – enten den akselererer eller bremser ned.

Den sier selvsagt i fra hvis bilen foran kommer «ut av syne» eller hvis vi justerer hastigheten etter en ny bil. Det kan være litt forvirrende i starten og kan gi mye lyd i kupeen, men etter hvert som vi blir fortrolige med varslingen, tenker vi nesten ikke over det.

Vil du prøvekjøre Outlander? Her finner du din nærmeste Mitsubishi-forhandler.

Følelsen av luksus

Å faktisk sitte i Outlander PHEV er en like behagelig opplevelse. Det er rikelig med benplass både for sjåfør og passasjerer, og nytt av året er egne luftventiler for baksetene. Dashbord, midtkonsoll og instrumentpanelet har fått sølvfargede rammer som gir en følelse av luksus fra første stund vi spenner oss fast. I tillegg har S Edition-modellen vi tester fått komfortable sportsseter med god ryggstøtte ikledd skinn av høy kvalitet.

Det kan virke som om Outlander PHEV har teknologi til det aller meste – og dertil mange knapper. Til å begynne med virker dette litt i overkant, men etter hvert som vi blir kjent med bilen, føles knappene og hendlene svært lett tilgjengelige for føreren.

Vi veksler enkelt mellom rikelig med kjøreinformasjon på instrumentpanelet og berøringsskjermen på midtkonsollen er både klar og responsiv. Der er DAB-radio, kart og Bluetooth-tilkobling med mobiltelefonen lett tilgjengelig.

På grunn av en fin løsning med batteriplassering er det godt med plass i bagasjerommet. Både baksetet og det 463 liter store bagasjerommet, i tillegg til oppbevaringsrom under gulvet på 35 liter, gjør det mulig å få plass til hele familien og bagasje. Målt opp til taket er det 731 liter, så med et bagasjeromsgitter kan du stable i høyden. Baksetene kan slås ned og gjør at du får hele 1602 liter opp til taket. Alle disse målene er gjort uten subwoofer.

Bilen kan også trekke tilhengervekt med brems på opptil 1,5 tonn.

Mye hybridbil for pengene

Outlander PHEV er en SUV og altså en ganske stor bil. Likevel er den enkel å håndtere, selv i bymiljø og køkjøring. Ryggekameraet er glimrende, og Outlander PHEV har også flere kameraer rundt om på bilen som fanger opp omgivelsene. Dermed kan vi få opp bilde av hvordan bilen ligger i forhold til vegger, steiner og busker og eller til brøytekanter du ikke har registrert.

Som PHEV-betegnelsen tilsier, er Outlander en ladbar hybridbil – og det til en veldig god pris. El-motorene gjør det faktisk mulig å kjøre flere måneder uten å fylle bensin, men det krever at du har forholdsvis kort vei til jobb, lader hjemme og/eller på arbeidsplassen.

Nye Outlander ladbar hybrid har en oppgitt elektriske rekkevidden på 54 km. Dette skal være mulig med litt økonomisk kjøring og om du holder deg til de lovlige hastighetene, i hvert fall for typisk hverdagskjøring og på landevei.

Noe å merke seg her er at batteriet er oppgradert, men rekkevidden er testet med den nye og mer realistiske WLTP-metoden. Det gjør at bilen kan ha en rekkevidde på ytterligere 10-15 prosent om man kjører økonomisk.

Den gamle modellen var testet etter NEDC-metoden, noe som gjør at denne oppgraderingen ikke får et høyere utslag på rekkevidde som elbil.

Mitsubishi Outlander PHEV koster fra 435.800,- inkludert en unik 7 år/140 000 km garanti. De første bilene har allerede ankommet landet. Bestill prøvekjøring på Mitsubishi-Motors.no.

Kampanjepris frem til og med 31.10: fra kr 417.000.