Radioselskapenes lønnsomhet har blitt svekket de to siste årene. Ifølge en rapport fra Medietilsynet sank radiobransjens reklamesalg med over ti prosent i 2018, dette tilsvarer 62 millioner kroner. Tall fra Mediebyråforeningen viser at kjøp av radioreklame gjennom mediebyråene har falt ytterligere med 10,9 prosent per oktober 2019.  Med andre ord er det hardere kår for radiobransjen.

For Radio Metro har utviklingen vært en helt annen. Radiokanalen har gått fra en omsetning på 37,5 millioner i fjor, til å overgå den med over 17 prosent i år.

– I år vil vi lande på en økning på rundt 6,5 millioner kroner i omsetning. Årsaken til denne boosten er at våre konkurrenter har gått av FM-båndet, i tillegg til at vi har et fantastisk team her på huset, sier Hilde Apneseth, daglig leder i Radio Metro.

Mye mer live-tilstedeværelse

Metro-gruppens kanaler har i dag nesten 500.000 ukentlige lyttere, fordelt på Radio Metro, Radio Rox og hitkanalen The Beat. Kanalene sender på FM og DAB på Østlandet og Sørlandet. 

Apneseth mener kombinasjonen av et sterkt salgsteam og økt redaksjonell satsing gjør Radio Metro til et attraktivt annonseringsmedium. Hun gir mye av æren for salgsveksten til salgssjefene Malin Wiklund og Yvonne Stikbakke.

– Vi har en svært dyktig salgsavdeling med gode rådgivere og har lagt mye i kompetansebygging. Særlig har Yvonne og Malin jobbet målrettet for å skape god teamfølelse og et bra salgsmiljø.

Redaksjonelt har det også vært endringer. Radio Metro har fått økonomiske krefter til å sende live gjennom hele dagen, og kan dermed melde nyheter, ha trafikkmeldinger og programledere i studio.

– Programsjef Christian Gilsvik har ledet utviklingen av vårt redaksjonelle produkt, og hans visjon har gitt gode resultater, sier Apneseth.

– Det er også besluttet at lokalradio kan fortsette på FM-båndet frem til 2027. Det gir oss en tryggere fremtid, da 80 prosent av lyttingen på våre kanaler foregår på FM. Økt distribusjon står øverst på ønskelisten for de neste årene. Vi skal utvide og forbedre dekningsområdet vårt fremover, både på DAB og FM, legger hun til.

LES OGSÅ: Ønsker du å nå yngre målgrupper? Da er The Beat svaret.

Utvider produktporteføljen

– Vi ser at våre konkurrenter taper omsetning, og prognoser for 2020 viser at radiomarkedet dessverre vil fortsette nedgangen. Det er viktig at vi fornyer oss, og derfor har vi jobbet mye med å tilby kundene våre mer av vår kompetanse på lyd, sier Apneseth.

Tidligere i år lanserte Radio Metro konseptet Partner Podcast, en podcastproduksjon fra A til Å for bedrifter.  Samarbeidet med Eidsiva Bredbånd om podcasten «Tett på» toppet iTunes i kategorien Teknologi. Sammen med Essity ble podcasten «Under Livet» til, der det tas opp tabubelagte temaer rundt helse og kropp.

– Jeg vil også trekke frem vår Partner Podcast vi har laget med OBOS. «Alt for Norge» tar for seg den positive utviklingen i kvinnefotballen fra 70-tallet og frem til i dag. Det er veldig hyggelig å være med på å sette fokus på kvinnefotballen. Det er jo imponerende at norske kvinner spiller i klubber som Chelsea og Barcelona!

Apneseth forteller at radiobedriften har satt seg et hårete mål om å omsette for tre millioner kroner på podcastproduksjon i 2020. Mer informasjon om Partner Podcast finner du her.

– Vårt mål for 2020 er helt klart å fortsette veksten. Vi skal være kjerringa mot strømmen i radiomarkedet, avslutter Apneseth.

Ønsker du å vite mer om Partner Podcast eller annonsering på Metro-gruppens kanaler? Ta kontakt med daglig leder Hilde Apneseth på [email protected] eller på 952 25 442.