Det er mye å tenke på når man skal drive en bedrift, og det er ikke alltid bærekraft havner så høyt på listen. Heldigvis finnes det aktører der ute som brenner for å hjelpe deg å unngå matsvinn.

Velkommen til Nøtterø Bakeri! Bakeriet og konditoriet har holdt det gående siden 1898. De er en av Nøtterøys eldste bedrifter, drives av fjerde generasjons bakere og er høyt elsket av lokalbefolkningen. Allerede i 2016 bestemte de seg for å innføre et klimatiltak, og gikk inn i et samarbeid med matredder-appen Too Good To Go. Målet var å unngå matsvinn. Dette har de ikke angret på siden.

– Vi ønsker å være en bedrift med så lite karbonavtrykk som mulig. Når noe er bra for både oss, kunden og miljøet, så er det ikke så mye å lure på, sier Christoffer Næss, daglig leder for Nøtterø Bakeri sine butikksalg.

Trodde det skulle gå utover salget

Too Good To Go bekjemper matsvinn. Siden de kom på banen i 2016 har 1.3 millioner registrerte brukere reddet 4.4 millioner måltider fra å havne som svinn. Appen deres gjør det nemlig enkelt for bedrifter å selge overskuddsmat til nærmiljøet.

Før han gikk inn i samarbeidet hadde Næss i bakhodet at Too Good To Go-ordningen kunne gå utover det ordinære salget. Lønnsomheten har imidlertid ikke vært skadelidende. Appen får kunder inn gjennom døra ved stengetid og vi får hjelp til å redde mat som ellers ville gått til dyrefôr. Nøtterø Bakeri tar bare 39 kroner per pose med overskuddsbakst, som utgjør ca en tredjedel av fullpris.

– Det er en enkel tjeneste, det er et økonomisk aspekt i dette og det styrker også vår merkevare i lokalmiljøet. Det er vinn-vinn-vinn! sier Næss. 

Nøtterø Bakeri har vært med Too Good To Go i kampen mot matsvinn siden 2016 og med sine syv utsalgssteder, hvorav ett av dem er et sommeråpent utsalg på Tjøme.

– Det unike med vår bedrift er at alle disse utsalgsstedene er minibakerier. Der hever de deigene selv, steker i herteovner med steinbunn, for så å ta på melis, vaniljekrem, kokos og tørket frukt, sier Næss.

Det er en familiebedrift og Christoffer driver bedriften med sin fetter Henrik Næss som er daglig leder for Nøtterø Bakeri sin produksjon.

– Vi er tredje generasjon drivere av Nøtterø Bakeri og fjerde generasjon bakere!

Nøtterø Bakeri har holdt på i 125 år og er høyt elsket av lokalbefolkningen. Foto: Nøtterø Bakeri & Konditori

– Vi klarer aldri å beregne riktig antall varer, ned til hvert rundstykke og bolle hver dag, og da er det fint å ha Too Good To Go. Kundene får da dagsferske varer etter stengetid til en rimelig penge. Det fungerer veldig bra for oss og for kundene.

Kunne dette vært noe for din bedrift? Slik fungerer det:

  1. Registrer deg på Too Good To Go sin hjemmeside.
  2. Få tilsendt Too Good To Go-poser, fyll de opp og reserver tid for henting i appen.
  3. Selg overskuddsmaten, tjen penger og spar miljøet!

Bedre samvittighet etter endt arbeidsdag

Næss forteller videre at appen bidrar til at de ansatte kjenner en stolthet over å kunne selge overskuddsmat. De har rett og slett bedre samvittighet etter endt arbeidsdag.

Nordmenn kaster om lag 385.000 tonn mat hvert år. Skal vi klare å møte FN-bærekraftmål må vi halvere matsvinnet innen 2030. Heldigvis kan små- og mellomstore bedrifter påvirke disse dystre tallene. Selv om Nøtterø Bakeri er en liten bedrift, sparer de miljøet for to kilo CO2e per pose med mat som blir reddet.

Hver bedrift som lever av å produsere og selge mat har et ansvar for å minimere svinnet, og det er nok få som ønsker å produsere mer enn de klarer å selge. Too Good To Go har et enkelt system som sørger for at overskuddsmat kan bli solgt og spist. En så enkel, men effektiv ordning gjør at bedriften tjener på det, og ikke minst at de ansatte går hjem med stolthet over at de er en del av løsningen.

– Våre ansatte sier det er meningsfullt at maten de lager går til personer og ikke blir dyrefôr etter dagen er over – og at våre kunder får et ekstra tilbud. Overraskende nok er det ikke i konflikt med varene vi selger på dagtid, sier han. 

Christoffer Næss ved Nøtterø Bakeri. Foto: Privat.

Det som overrasket Næss mest var hvor mange Too Good To Go-poser de klarte å selge. Gode tilbud fører til smørblide kunder, noe som er sterkt merkevarebyggende. Samtidig er det en miljøgevinst oppi det hele!

– Dette betyr utrolig mye for oss i Nøtterø Bakeri. 

Tenker langsiktig

For 125 år gamle Nøtterø Bakeri er det viktig med langsiktig tenkning og det er ingen tvil om at fremtiden krever grønne tilvenninger.

– Vi ønsker å drive i 125 år til, og for å få til det må vi tenke fornybart. Dette gjelder alt fra emballasje, transport og produksjon til våre produkters livssyklus. Korn vi tar ut skal ikke bearbeides til stort energiforbruk, bare for å bli kastet. Too Good To Go hjelper oss på god vei med dette, sier Næss. 

– Korn vi tar ut skal ikke bearbeides til stort energiforbruk, bare for å bli kastet, sier Christoffer Næss. Foto: Nøtterø Bakeri

Siden oppstart i 2016 har Nøtterø Bakeri reddet 35 306 måltider og spart miljøet 88 265 tonn CO2e-utslipp. Din bedrift kan gjøre det samme! Det du trenger å gjøre for å komme igang er å registrere bedriften.

–   Vi synes det var et godt tilbud og et bra oppsett med enkel håndtering for oss og kundene våre. Vi fikk Too Good To Go-poser tilsendt og en liten innføring i appen – så var vi i gang, sier Næss. 

Nå kan Nøtterø Bakeri fortsette å levere brød til mer enn 40 dagligvarebutikker, og føre videre den lange familietradisjonen som betyr mye for lokalbefolkningen – med god samvittighet.

Hva med å gjøre din bedrift grønnere, samtidig som du sparer penger?