Uansett om du velger å kjøpe eller å leie er det uunngåelig at bilen ikke blir preget av vanlig bruk. Den har vært gjennom langturer, bykjøring, grusete landeveier og småturer.

Denne slitasjen er ikke alltid like enkel å se, og derfor bør alle leasingbilister gå gjennom en liten sjekkliste før bilen skal levere tilbake.

Så lenge du vet at bilen er finkjemmet for potensielle skader kan du komme unna innleveringen uten å betale dyre dommer for noen ruskefeil. Dette er en rimelig måte å styre unna den fryktede påkosten. Denne «sjokkregningen» kan gjøre at bilholdet plutselig blir en svindyr opplevelse.

Definisjonsspørsmålet: normal eller unormal slitasje?

Bilbransjen skiller mellom normal og unormal slitasje, men hvordan ulike aktører definerer de to varierer også.

Norges Bilbransjeforbund har laget noen retningslinjer for hva som klassifiseres som unormal slitasje, noe mange bilforhandlere og NAF også bruker. Dette kan være en knekt antenne eller flekker på interiøret som ikke lar seg vaske vekk.

Har du tatt god nok vare på bilen under leasingperioden?

Normal slitasje har i motsetning ingen satt bransjestandard. Det betyr at noen aktører kan være svært pirkete på, mens andre kan la enkelte ting gå.

– Som leasingtaker er det derfor vanskelig å vite hva som er unormal eller normal slitasje. Den  sikreste måten å unngå en dyr påkost er å reparere eventuelle skavanker på forhånd som klart er unormal slitasje, sier Petter Steensland i MPS Micropaint.

– Smart repair-verksteder sparer i de fleste tilfeller flere tusenlapper på enkle reparasjoner. Tradisjonelle verksteder klarer ikke matche våre metoder og pris.

Steensland har samlet fire av de vanligste skadene på leasingbiler:

1. Er det noen småbulker?

Har du hatt et lite uhell på kjøpesenteret, men ikke registrert at du har en bulk i siden noen dager før bilen skal leveres tilbake?

Prisen på en bulk kan avhenge av størrelse og hvor på bilen den er. Er den i taket kan regningen bli sekssifret hos tradisjonelle verksteder, har en taksteringsekspert sagt til VG.

– Med tradisjonelle verktøy blir utretting av småbulker større operasjoner. Hos oss bruker vi spesielle reparasjonsmetoder som kan senke prisen med flere tusenlapper, mener Steensland.

Se videoen nedenfor for å se MPS’ mannskap i aksjon:

https://www.facebook.com/mpsmicropaint/videos/820906054772354/

Skal du levere inn leasingbilen? Spar penger på å bruke småskadeekspertene i MPS Micropaint.

2. En ripe i lakken kan bli dyrt

Ser lakken din slik ut når du skal levere inn leasingbilen? Neppe.

Du har kanskje erfart hvor kostbart det kan bli med en ripe i lakken. MPS Micropaint har reparert over 30.000 mindre lakkskader i løpet av fjoråret og har derfor god erfaring med prisantydning.

– Gjennomsnittlig kan man spare 60 prosent av kostnaden på å benytte småskadeeksperter som oss. Våre reparasjonsmetoder gjør at vi begrenser materialbruk, driftskostnader og tidsbruk uten kompromiss i kvalitet.

3. Er felgene kantkjørt?

Noen riper i felgen kan være nok til at leasingselskapet kan kreve en erstatning av verditap. Derfor må du ta en nøye sjekk på alle fire felgene for å dobbeltsjekke at det ikke er noen skrammer.

– Felgen er lett å overse. I verste fall må leier betale for ny felg og det kan bli kostbart. Hos MPS gjør vi heller reparasjoner fremfor å erstatte, sier Steensland i MPS.

Er felgen og dekkene dine plettfrie?

4. Du har vel ikke glemt dekkene?

Igjen må man tilbake til definisjonen om normal og unormal slitasje. Dersom sommerdekk, vinterdekk og reservehjul blir tilbakelevert med mindre dybde enn kravet til mønsterdybde kan enkelte leasingselskaper kreve tilbakebetaling.

– Vi kan enkelt sjekke om alt står bra til med dekkene. Det kan være billigere å kjøpe nye dekk på egenhånd enn å gjøre det gjennom de du leaser av, sier daglig leder, Jan Lindberg.

Ta kontakt med MPS Micropaint her! De kan gi deg et pristilbud både digitalt og på verkstedet!