Mens du prøver å bestemme deg for om du skal kjøpe de et av de siste dagspassene til Øyafestivalen eller ikke, er Øyas bookinggruppe i full gang med å sikre seg fremtidige stjerner til neste års festival.

– Jeg pleide å ha tre uker ferie etter festivalen, fra slutten av august og ut i september. Så kom vi tilbake og dro på CMJ i begynnelsen av oktober. Og så var vi i gang.

Claes Olsen sukker, men med et lurt smil hvilende i munnviken.

Vi befinner oss i Øyas hovedkvarter i Torggata midt i Oslo, sammen med to sentrale personer i festivalens apparat. Bookingsjef Claes – som ikke har noe med elektronikkgiganten like over gaten å gjøre, såvidt noen vet – og markedssjef Birgitte Mandelid tilhører begge den eksklusive kretsen som avgjør hvordan festivalprogrammet blir seende ut.

– Nå har vi klar artister til neste år. Det er bra at artistene lager langtidsplaner, for all del. Men det hadde jo vært ålreit å være ferdig med et år før man er i gang med det neste, sier Claes.

Birgitte Mandelid og Claes Olsen. Foto: Halina Sjuve / Privat

Musikken du ikke visste at du digger

Mye har skjedd, i musikkbransjen så vel som i verden generelt, siden Øyafestivalen så dagens lys på Kalvøya i 1999.

Det første året var programmet helnorsk – vel å merke bestående av fremtidige helter som Bigbang, Madrugada og Jaga Jazzist – og antallet besøkende strakk seg mot beskjedne 1200 publikummere.

Nesten 20 år senere har festivalen flyttet to ganger – først til Middelalderparken, og siden til Tøyenparken i 2014. Øya har blitt en av Europas viktigste og mest anerkjente festivaler, som stadig trekkes fram blant de essensielle musikkfestene i internasjonal presse. Hit kommer både de største, de beste og – ikke minst – de mest fremadstormende artistene.

Foto: Eystein Kolstø Strømøy

Festivalens filosofi er imidlertid intakt. Og nettopp arbeidet med de mindre kjente bookingene, med en velutviklet teft for hva som kommer til å treffe Norges musikkelskere et stykke fram i tid, er fortsatt en viktig del av jobben til Claes og Birgitte.

– De største bookingene handler mest om kontraktsarbeid. Å finne alt det imellom og nedover, er det som er spennende. Og det er arbeidet vi legger ned der som skiller oss fra mer generiske festivaler, sier Claes, som høflig avstår fra å nevne eksempler på det sistnevnte.

– Det er nesten litt svulstig å si, men selv om folk kjøper billett for headlinerne, vil vi jo at de skal se ting de aldri har hørt om før. Det er ofte de konsertene som blåser deg av banen – de du bare ramler over, sier Birgitte.

Øyas bookingkrets består av ti mennesker, med et stort spenn innen alder, sjangerpreferanser og kompetanseområder. For at et band eller en artist skal få plass på festivalprogrammet, må minst én av dem argumentere overbevisende for hvorfor de fortjener den.

– Hvis ingen kicker på det, går vi kjapt videre, forklarer Birgitte.

Hypen som må gjennomskues

Det er altså en kombinasjon av tålmodighet, årvåkenhet og speidervirksomhet som ligger i bunnen av Øyas ferd til toppen blant Norges musikkfestivaler. Musikkblogger utgjør en viktig kilde til kunnskap og inspirasjon, i tillegg til en rekke festivaler og bransjetreff i utlandet. Det sistnevnte innebærer ikke utelukkende store musikkopplevelser.

– 80 prosent lever ikke opp til hypen. Kanskje det ikke funker live, eller kanskje det er på et for tidlig punkt i karrieren. Så det er egentlig en like viktig del av jobben å finne ut hva som ikke er bra, sier Claes.

Fra årets program trekker Birgitte Mandelid fram én booking hun er spesielt stolt av på årets program – det eksplosive internettfenomenet Brockhampton, som ble hanket inn til festivalen i august i fjor.

– Vi var veldig tidlig ute med å sikre oss Brockhampton, som nå er i ferd med å bli gigantiske i USA. Så da vi så dem på South By Southwest-streamen og leste anmeldelsene, tenkte vi «yes!».

Sjekk hele det tettpakkede programmet på Øya 2018

Foto: Fra artist.

Denne situasjonen – artister som har vokst seg svære i tiden mellom bookingen og festivaler – er langt ifra sjelden i Øya-sammenheng. Claes trekker fram et minne som betyr mye både for ham selv, festivalen og flerfoldige tusen publikummere:

– Robyn i 2010. Hun var egentlig satt opp på en liten scene, men etterhvert skjønte vi at dét kom til å gå til helvete, og flyttet henne opp som headliner. Det var jo et økonomisk gulltreff for oss, og noe vi aldri kan kopiere, humrer bookingsjefen.

Foto: Steffen Rikenberg

Megastjerner i intime omgivelser

En annen artist som ble skjøvet opp til headliner-status da han gjestet festivalen for første gang i 2013, er Kendrick Lamar. I år er han tilbake igjen – denne gangen som en av klodens ubestridt største og viktigste rappere, med en fersk Pulitzer-pris i snippesken.

– Øya var den første festivalen der Kendrick Lamar var headliner. Egentlig har han blitt altfor stor for oss, sier Claes.

Han utdyper:

– I verdenssammenheng er vi en bitteliten festival, med en kapasitet på rundt 20 000 mennesker. Artister som Kendrick og Arctic Monkeys er vant til å spille for mellom 80 000 og 100 000 mennesker. Så gjester som kommer fra utlandet ser på Øya som en intim festival, der man har mulighet til å komme tett på de store artistene.

Foto: Fra artist.

Lager en festival de har lyst til å gå på selv

Det akkumuleres nødvendigvis en del røverhistorier gjennom 20 år med festivalplanlegging og -jobbing.

Som da en langhåra fyr – en viss Slash – ga Birgitte de 25 vinbongene sine fordi han ikke fikk lov til å drikke, eller da Kanye West nektet å gå av scenen til avtalt tid, og politiet ikke turte å stoppe konserten i frykt for opptøyer.

Eller da supergruppen festivalen var blitt lovet som backingband for Nancy Sinatra i 2002 i realiteten viste seg å være et sleazy Las Vegas-band, noe som resulterte i den mest kontroversielle og polariserende Øya-konsertene noensinne.

De vakreste festivalminnene venter imidlertid fortsatt i horisonten, ifølge Øya-duoen.

– Målet vårt er å lage en festival vi har lyst til å gå på selv, sier Claes Olsen.

Birgitte supplerer lattermildt:

– Og så har vi ikke tid til å gå på den! Det er ironien i det hele.

Det er fortsatt noen billetter igjen til årets Øyafestivalen – sjekk tilgjengeligheten her

Toppbilde: Helge Brekke