Vi har spurt en hjerneforsker om hvorfor vi mister alle hemninger på Black Friday

Det er fort gjort å kjenne at det rykker i lommeboka når butikkenes salgsplakater lyser mot deg i neonfarger og lokker med priser satt ned med både 30, 50 og 70 prosent.

– Det der har skjedd meg mange ganger, sier Stina Söderqvist.

Hun er forsker innenfor kognitiv nevrovitenskap, og jobber i det svenske selskapet Dreams – spare-appen som er designet ut fra hvordan hjernen vår fungerer.

– Jeg er ganske lettpåvirkelig, og spesielt når det gjelder tidsbegrensede tilbud. Da må jeg virkelig holde meg i skinnet for ikke å gå på en smell.

For haken er jo at disse såkalte røverkjøpene ikke nødvendigvis viser seg å være så lure som vi innbiller oss idet vi drar kortet. Når argumentet for å kjøpe noe først og fremst er at det er billig, skal det litt til at det tilfeldigvis også er noe du virkelig trenger og setter pris på.

BLENDET AV REKLAME: Hjerneforsker i Dreams, Stina Söderqvist, forteller at all reklamen vi utsettes for i forbindelse med Black Friday og andre salg gjør oss ukritiske: – Det dysser ned de rasjonelle områdene i hjernen og gjør oss mindre rustet til å tenke fornuftig og ikke falle for fristelser.

– Jeg har flere ganger kjøpt klær som kanskje ikke passet helt, eller som ikke var helt min stil, bare fordi de var så billige. Men når jeg uansett ender opp med å ikke bruke klærne, blir det jo som å kaste penger i søpla.

Vi vil være som alle andre

Vi tipper du garantert har gjort deg samme erfaring minst én gang.

En undersøkelse det britiske analysebyrået Opium utførte i fjor – rundt den kanskje mest masete salgsdagen av dem alle, Black Friday – viser at 23 prosent av oss føler oss presset til å kjøpe noe denne dagen. Én av seks angrer på et kjøp de har gjort, mens én av ti kjøper ting på Black Friday som de allerede har fra før.

Hvorfor i alle dager er det da sånn at vi går på den samme smellen igjen og igjen? Hva er det som får oss til å innbille oss at vi bare må kjøpe noe, selv om vi egentlig hverken trenger eller ønsker oss det?

Stina Söderqvist tror den kollektive hypen som oppstår rundt slike salgsdager spiller inn.

– Mye handler nok om et slags sosialt press om å passe inn. Det er en av de sterkeste drivkreftene vi mennesker har, og det er dypt forankret i hjernen vår. Så når en reklame eller mennesker rundt oss forteller oss at vi burde ha en viss jakke eller den nyeste TV-en for å passe inn, så er det vanskelig for oss å stille oss kritiske til det, forklarer hun.

SØRGELIGE GREIER: Hjerneforsker i Dreams, Stina Söderqvist, synes kjøpepresset som oppstår rundt dager som Black Friday er skikkelig trist. – Det at sterke markedskrefter får oss til å tro at vi må konsumere for å nå en viss status eller føle mening, det er virkelig sørgelig. For det gjør oss ikke lykkeligere, men skaper isteden økonomisk stress, hindrer oss i å ha penger til de tingene vi egentlig bryr oss om, og skader dessuten den verden vi lever i.

Ifølge Söderqvist er det vi kaller «social proof» også et aspekt som gjør oss mer tilbøyelige til å handle på salg.

– Vi mennesker påvirkes av hverandre, så når vi ser at andre liker noe – når for eksempel flere står og river i nedsatte klær rundt et klesstativ – så antar vi at dette er noe det er verdt å ha. Det samme skjer når vi ser på hoteller på nettet og det popper opp en melding om at «5 personer ser på dette hotellet akkurat nå», forklarer hun.

– I tillegg får vi gjerne mindre dårlig samvittighet av å bruke masse penger på shopping når «alle andre» også gjør det.

Her er kuppet over 100 000 personer har gjort uten å angre!

Farvel, fornuft!

Det at salget bare forekommer i en begrenset periode, trigger også noe i oss. Det er selvfølgelig ikke uten grunn at Black Friday kun er én dag, for markedskreftene bak vil få oss til å føle at det er «nå eller aldri».

– Da havner vi lett i en følelse av FOMO (fear of missing out). Vi tror vi må kjøpe noe før det er for sent, og det trigger de emosjonelle delene av hjernen. De kan da overstyre de rasjonelle delene av hjernen, som kommer med de fornuftige argumentene om at vi egentlig ikke trenger den TV-en eller de skoene, sier Söderqvist.

– Vi skal heller ikke glemme alt stresset som følger med på en sånn hysterisk dag som Black Friday. Når vi blir stressa, blir vi rett og slett litt dummere.

NÅ ELLER ALDRI: Kjenner du deg igjen i følelsen «Fear of missing out» når det kommer til salg og Black Friday?

Forskeren forklarer at når vi får følelsen av at vi gjør et kupp, så aktiveres hjernens belønningssystem og får oss til å føle oss bra. Vi får rett og slett et kick av det! Men problemet, forklarer Stina, er bare at denne type belønninger er kortvarige.

– De gir oss ikke glede i det lange løp, men setter isteden i gang en mekanisme som gjør at vi vil få den belønningen igjen. Dermed havner vi lett i en ond sirkel der vi må shoppe enda mer for å tilfredsstille oss selv, og etterhvert kan det utvikle seg til noe som nesten ligner på en avhengighet, sier Söderqvist.

Hun synes kjøpepresset som oppstår rundt dager som Black Friday er skikkelig trist.

– Det at sterke markedskrefter får oss til å tro at vi må konsumere for å nå en viss status eller føle mening, det er virkelig sørgelig. For det gjør oss ikke lykkeligere, men skaper isteden økonomisk stress, hindrer oss i å ha penger til de tingene vi egentlig bryr oss om, og skader dessuten den verden vi lever i.

Hva er det som kommer til å gi deg glede på ordentlig?

En interessant ting å merke seg med Black Friday, er at selve begrepet referer til at dagen skal hjelpe butikkene med å gå fra røde til svarte tall før året er omme. Altså med å gå fra minus til pluss.

Hele navnet baserer seg med andre ord på at selskaper skal tjene penger på forbrukerne, og at det er de som skal gå seirende ut av denne dagen.

Dermed bør du ikke stole blindt på at du gjør en god deal, men isteden ta deg bryet med å undersøke både hva varen koster ellers, og hvor mye rabatten som lyser mot deg faktisk utgjør i praksis. Ifølge den britiske avisen The Daily Telegraph er det faktisk færre produkter på salg på Black Friday enn på en gjennomsnittlig dag ellers i året.

– Det beste du kan gjøre for å ikke gå på en smell på Black Friday, er å holde deg unna butikker og nettbutikker, og prøve å ikke eksponere deg for mye for reklame. Gå også noen runder med deg selv hvor du reflekterer litt over hva du egentlig helst vil bruke pengene dine til. Hva er det som kommer til å gi deg glede på ordentlig?

Istedenfor å hige etter kicket du får av følelsen av å ha spart penger når du kjøper noe på salg, finnes det et bedre alternativ: nemlig å faktisk spare penger! Via spare-appen Dreams er det forbausende enkelt å sette av penger til de tingene du drømmer om.

Laster du ned Dreams istedenfor å shoppe på Black Friday i år, gjør du en sjukt bra deal – som du garantert ikke kommer til å angre på!

Topp 10 ting vi angrer på at vi kjøpte på Black Friday

  1. Klær
  2. Nettbrett
  3. TV-er
  4. Kaffemaskiner
  5. Mobiltelefoner
  6. Spillkonsoller
  7. Treningsklær
  8. Håndvesker
  9. Smoothie-maskiner
  10. Treningsutstyr

Kilde: En undersøkelse utført av Opinium.co.uk

4 gode grunner til å gi blaffen i Black Friday

  • Du slipper å ende opp med å bruke penger på noe du egentlig ikke trenger.
  • Du gjør miljøet en tjeneste.
  • Du kan bruke tid på noe morsommere enn kø og knuffing i butikkene.
  • Du kan isteden bruke pengene dine på noe som gir deg ekte og langvarig glede.

Appen Dreams gjør det enkelt å spare til de tingene som virkelig betyr noe. Les mer om Dreams og last ned appen her!