De landsdekkende radiokanalene har pakket sekken og forlatt FM-båndet. Lytterne er ikke klare for denne «brå» overgangen, noe som gjenspeiles i lyttertallene fra CATI-undersøkelsen.

Den forteller at fra uke 39 i fjor hører mer enn 728 000 lyttere ukentlig på lokalradiostasjonene som er inkludert i den såkalte «FM-samkjøringen».

– De fleste lokalradiostasjoner har hatt en eventyrlig vekst etter at de nasjonale kanalene forlot FM, sier salgs- og markedsdirekør i Radio Metro Hilde Apneseth.

Lokalradio fortsetter på FM i mange år til, og de fleste er også på DAB.

– Det er fortsatt slik at halvparten av alle biler i Norge ikke har DAB-radio, og da sier det seg selv at de radiostasjonene som fortsatt sender på FM får en opptur. Lokalradioene har rett og slett fått et kommersielt potensiale vi aldri har sett maken til før.

Fantastisk tilleggsdekning

Se for deg følgende: Du ønsker å nå ut til alle som kjører bil med din radiokampanje. Samtidig vet du at en undersøkelse fra Carat viste at 50 prosent av alle biler i dette landet ikke har installert en DAB-radio. Ved å kun bruke nasjonal radio risikerer du altså å ikke treffe halvparten av målgruppen din.

I tillegg kommer det faktum at nasjonal radio har hatt en merkbar nedgang i lyttertiden slik at det ikke produserer like mange GRP som tidligere, og derfor kan være utsolgt eller dyrere enn før.

Derfor har lokalradioene lansert FM-samkjøringen.

Dette er en semi-nasjonal radiosamkjøring bestående av alle lokalradioer av betydning. En radiospott i denne samkjøringen vil bli avviklet på samtlige kanaler på FM, DAB og nettradio.

– Dette er en ren tilleggsdekning som rikskanalene ikke kan levere. Det gjør FM-samkjøringen til en svært god forsterkning for rikskampanjer og semi-nasjonale kampanjer. Her har man muligheten til å nå en ukentlig lyttergruppe på over 728.000 personer, sier byråansvarlig Malin Wiklund i Radio Metro.

– Før var mange bekymret for dobbeltlytting, men nå som de nasjonale ikke er tilstede på FM er denne muligheten betydelig redusert, legger hun til.

Salg- og markedsdirektør Hilde Apneseth og byråansvarlig Malin Wiklund i Radio Metro.

– Vil gjøre arbeidsdagen din enklere

Hun og salgs- og markedsdirektør Hilde Apneseth forteller at dette er en enkel operasjon for å sikre kvalitet for byråfolk eller markedsansvarlige.

– Vi står for all koordinering, distribusjon, rekviser og rapportering. Med dette produktet slipper du å kontakte hver eneste radiostasjon på lista, men trenger kun å forholde deg til ett kontaktpunkt, sier Wiklund.

– Vi tar oss av alt bryet. Du får dermed mer tid og en enklere dag på jobben, legger Apneseth til.

Spennende tider

Wiklund har vært med Radio Metro i snart fem år. Hun sier dette er en svært spennende tid å jobbe med lokalradio.

– Plutselig har vi fått en helt annen posisjon enn vi tidligere har hatt. Det merker man også med kunder. Det er fremdeles krevende og man må løpe like mye, men vi opplever at byråene er mye mer oppmerksomme på hva vi holder på med og er spente på hva som skjer hos oss, forteller hun.

– På en rekvis vi fikk for litt siden stod det en beskjed i kommentarfeltet hvor byrået hadde skrevet «Vi heier på dere!». Denne og liknende tilbakemeldinger er utrolig hyggelige å få! legger Apneseth til.

Vil du vite mer om FM-samkjøringen og hvordan du kan kjøpe viktig tilleggsdekning på radio? Kontakt salgs- og markedsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth på [email protected] eller 952 25 442.