Definisjonen av auteur er en filmregissør gir sine filmer et helt eget særpreg og personlige uttrykk, et umiskjennelig preg, gjennom fellestrekk i form eller innhold.

En typisk moderne auteur er Wes Anderson, spesielt kjent for sine fargepaletter, symmetriske bilder og sprø univers. En annen er Quentin Tarantinos dialogdrevne og voldelige uttrykk.

Terrence Malick kan krysse av alle auteur-kriteriene, men beveger seg på andre siden av skalaen av de to ovennevnte regissørene. Mannen har laget filmer som The Tree of Life (2011) og The New World (2005), og står for 10 filmer siden Badlands (1973).

Nå er han aktuell med sin første krigsfilm siden den kritikerroste Thin Red Line (1998). I A Hidden Life får man akkurat det man kan forvente fra Malick; en drømmende, vakker og hjerteskjærende skildring.

Men hvem er mannen bak disse filmverkene, og hva kjennetegner filmene hans?

Mediesky og myteomspunnet

Den mediesky regissøren har så og si ikke stilt opp til intervjuer gjennom hele sin karriere. ifølge Texas Monthly gjennomførte han ikke et eneste intervju i perioden 1978 til 1998. Han har blitt en nærmest myteomspunnet type i filmbransjen, Ikke bare på grunn av det tilbaketrukne livet han har valgt å leve, men også fordi filmene hans bryter konvensjoner igjen og igjen.

Selv da han vant filmbransjens kanskje gjeveste pris for The Tree of Life, Palme d’Or i Cannes, dukket han ikke opp. Dette fraværet fra offentligheten har ført til at denne 12 sekunder lange videoen av Malick dansende på en lokal bar har blitt en YouTube-klassiker, samt at sladderkanalen TMZ noe flåsete har døpt regissøren til «filmbransjens Bigfoot»

Malicks 11 filmer har fått 15 Oscar-nominasjoner, blant annet for beste regi for Tree of Life og Thin Red Line. Det er forventet at A Hidden Life også skal få flere nominasjoner i år. Da filmen hadde premiere under filmfestivalen i Cannes fikk den seks minutter med stående applaus. Malick var selvsagt ikke noe sted å se.

Malicks eget univers

A Hidden Life er unektelig Malick-sk, og gjennom sine særegne fortellergrep formidler regissøren et tidsbilde av en motstandskamp. Malick elsker å bruke av naturlig lys, nærbilder, intern dialog og naturbilder som virkemidler. Denne signaturen går igjen i hans filmografi, og har blitt stadig utviklet gjennom hans 46 år lange karriere.

I sin nye krigsfilm møter vi den østerrikske bonden Franz Jägerstätter (August Diehl), kona Fani (Valerie Parchner), som lever et idyllisk og rolig liv i St Radegund. Landsbyen ligger i Alpene rett ved den tyske grensen, ikke langt fra Salzburg.

Etterhvert som nazistene stadig erobrer terreng blir de fleste menn innkalt til militærtjeneste, og familiefaren Jägerstätter er intet unntak. Franz nekter å melde seg til militæret, blir arrestert for landsforræderi – en forbrytelse han kan bli dømt til døden for.

Malicks fascinasjon for morgendis, blåtimen eller gråvær tas aktivt i bruk for å vise følelsesspekteret til Franz gjennom hele historien. Lyset fra den gyldne timen gir kjærlighetshistorien mellom Franz og Fani en varm følelse, gjør den både troverdig og sårbar, mens skygger ulmende uvær og kulde setter stemningen i de mer alvorlige stundene.

Malicks kanskje største styrke er hans øye for de små og tilsynelatende ubetydelige detaljene som maler et poetisk bilde av både en ytre og indre strid.

Organisk følelse

Et annet typisk trekk for Malick er hans evne til å ikke forholde seg for mye til dialog eller manus. Han bruker ofte indre dialog og lar bildene snakke, fremfor at karakterenes ord eller handlinger driver historien fremover.

Som filmkritkeren Thomas Flight sier i et essay om Malick: «Jeg tror hans tilnærming til filmskapning er strukturert rundt å formidle karakterenes indre landskap. Denne typen voice-over har blitt kritisert for å være en krykke for dårlige manus, men ikke for Malick. Det virker å være mer for karakterene selv enn for publikum»

I A Hidden Life må Franz velge mellom livet eller døden. Om han sverger troskap til Hitler må han kjempe i en krig han ikke tror på. Velger han å protestere vil han gi slipp på gården, kona og barna. Med Malicks filmatiske grep blir vi med på denne berg-og-dalbanen av følelser, og blir på mesterlig vis presentert for hvordan den nazistiske ideologien korrumperer lokalsamfunnet.

Malick bruker naturen i samspill med skuespillerne.

I et intervju med The Wrap sier filmens fotograf Jürg Widmer at Malicks liberale forhold til manus, tid og lys skaper en organisk følelse i filmen:

– Tagningene sluttet ikke når scenen var ferdig. Tagningene kunne være alt fra 10 til 20 minutter lange. Den lengste var trolig rundt 40 minutter langt. Vi fulgte lyset, fulgte stemningen eller fulgte de lekende barna.

Dette var første gang skuespiller August Diehl jobbet sammen med Malick, og forteller til The Film Stage at alt ble filmet i løpet av åtte intensive uker.

– I andre filmer forbereder man seg fullstendig, men denne ble mer til underveis. Det har mye med Terrences karakter å gjøre, han er veldig åpen og ber oss om å bidra med det vi kan til å finne historien og filmen.

Stjernespekket og nådeløst

Siden Malick finner filmens narrativ underveis i innspillingen kan også få karakterer forsvinne fra det endelige produktet. Filmene hans har ofte en imponerende liste med skuespillere, men stjernene risikerer å ende opp med ørsmå roller når filmen er ferdig klippet.

A Hidden Life ble svenske Michael Nyqvists (kjent fra blant annet Beck, Millenium-serien og Arn) siste film før han døde. I rollen som biskop Fliesser blir Nyqvist symbolet på hvordan nazismen også påvirket trossamfunnet.

Franz og Fani Jägerstätter søker til kirken for hjelp.

Et eksempel på Malicks nådeløshet er fra Thin Red Line. Skuespiller Adrien Brodys dro på premieren og trodde han hadde hovedrollen i krigsfilmen. Malick derimot, hadde noe helt annet i tankene, og alle scenene med Brody var klippet bort fra det endelige produktet. I denne paneldebatten forklarer George Clooney at det samme skjedde han:

– Jeg var med i den filmen, men ble klippet ut selv, ler Clooney.

Malick har utviklet seg sitt siden Badlands (1973), vist hvor spektakulært det kan bli i The Tree of Life, og nå har uttrykket kulminert i krigsfilmen A Hidden Life. Han er med andre ord en ambisiøs auteur, og går helt egne veier. Han lar filmene snakke for seg, og de er alltid et mektig skue.

A Hidden Life har norgespremiere 10. januar. Kjøp billetter her.