Hvorfor er det så viktig at barn spiser omega-3, og hvor mye er egentlig nok? Vi har fått Helse- og ernæringssjef i Mills til å svare en familie fra Oslo på alt de lurte på om denne fettsyren.

Svarene får du her – i tillegg til noen lure triks som gjør det enklere å få i barna fisk.

– De er sultne! Sier pappa Kim idet Lili (5) tar første bit av brødskiva omtrent før han har rukket å hjelpe henne med å smøre ut kaviaren.

Storesøster Lara (8) har smurt på selv, og er godt i gang med sin første skive hun også.

Med hektiske dager i barnehagen, og på skolen og Aks (skolefritidsordning i Oslo), er det ikke alltid jentene rekker å spise kveldsmat. Det blir ofte middag og rett i seng etterpå, forteller foreldrene Kim og Helena. Men i dag er en spesiell anledning, og familien Schie-Nikolaisen fra Skullerud i Oslo har droppet middagen til fordel for brødskiver og fiskepålegg. Mills er nemlig på besøk for å snakke med familien om omega-3.

– Vi er opptatte av å få i dem omega-3, men det er ikke alltid like enkelt, forteller mamma Helena.

Familien Schie-Nikolaisen består av pappa Kim, storesøster Lara (8), lillesøster Lili (5) og mamma Helena.

Hun forteller at de, som de fleste andre foreldre, er opptatte av å få i barna de riktige næringsstoffene, og at de fra barna var babyer innførte vitamin d-dråper som en daglig rutine. Nå som barna er større synes hun det er vanskeligere å få i dem nok, særlig fordi de ikke liker tran.

Men hvorfor er omega-3 så viktig?

– Omega-3-fettsyrer er en type flerumettede fettsyrer som har viktige oppgaver i kroppen, forteller Marte Gjeitung Byfuglien, Helse- og ernæringssjef i Mills.

Hun og Mills ville gjøre det enklere for foreldre å få i barna mer omega-3, og utviklet derfor en kaviar med et høyt innhold av omega-3.

– Omega-3 inngår i alle cellevegger, og er gunstig for normal hjerne- og synsfunksjon. Ved å sørge for at barna får i seg dagsdosen med omega-3 legger du til rette for dette, sier hun.

Fisk er den viktigste kilden til omega-3

– Jeg er så lei av ørret! Svarer Lili på spørsmålet om de liker fisk. Femåringen refererer til fisken de ofte får på kroken på hytta om sommeren, og resten av familien bryter ut i latter.

Begge jentene liker fisk, og Helena forteller at det for eksempel er veldig populært med laksewraps til middag – da får de sette sammen wrap’en selv.

Lili er kanskje lei av ørret, men Polarkaviar falt i smak!

Men Helena synes det likevel er utfordrende å få til nok fiskemiddager i uka til å dekke behovet, og hun lurer på hvordan hun kan få i dem mer. Byfuglien forstår at det er vanskelig.

– Omega-3 er et krevende næringsstoff å få i seg om du ikke spiser nok fet fisk til middag eller tar tran hver dag, sier hun.

– Det er anbefalt at vi får i oss 250 milligram omega-3 fettsyrer om dagen. To brødskiver med fiskepålegg om dagen sikrer en jevn dose av omega-3, som er et godt alternativ hvis man ikke har nok fiskemiddager i uka. I tillegg får vi omega-3 fra planteriket, for eksempel fra rapsolje og margarin.

Hva er forskjellen på Polarkaviar og kaviar?

– Jeg synes det smaker akkurat som vanlig kaviar, jeg, sier Lili når pappa Kim spør om hva den nye kaviaren til Mills smaker.

Så hva er egentlig forskjellen? Og hvorfor inneholder Polarkaviar mer omega-3 enn vanlig kaviar?

– I Mills Polarkaviar har vi erstattet noe av rogninnholdet med ren smaksnøytral olje fra torsk, som gjør denne kaviaren rik på omega-3,svarer Byfuglien, og legger til:

Mills Polarkaviar har ekstra omega-3 og vitamin D – akkurat det barna trenger!

– Mills Polarkaviar har en mild smak, og er tilsatt vitamin D.

D-vitamin får vi fra sola, og fordi vi har mye vinter i Norge er vi ikke bortskjemt med dette vitaminet. Derfor tilsettes produktet D-vitamin for å sikre at vi får i oss nok.

Men hva er sammenhengen mellom D-vitamin og fisk?

– D-vitamin er viktig for å ta opp kalsium og for å bygge et sterkt skjelett, og myndighetenes anbefaling er 10 µg om dagen. D-vitamin lagres i fiskefettet, derfor er det mye av det i fet fisk. Kilder fra kostholdet er særlig viktig i måneder med «r» i, når solstrålene ikke er på det sterkeste, forteller Byfuglien.

Kaviaren er en sikker vinner på brødskiva hos familien på Skullerud.

La barna prøve igjen og igjen

Selv om barna får i seg tran eller omega-3 kapsler, synes Byfuglien at det er lurt å tilby barna fiskepålegg og fisk.

– Når barn blir servert variert mat kan det bidra til at de får testet smaksløkene, og det er bra.

Alle som har barn vet at det ikke er bare bare å få i dem det som er sunt. Er du bekymret fordi barna dine ikke liker fisk, har Byfuglien et tips til deg:

– Ikke gi opp! Barn må ofte smake på noe 15-20 ganger før de lærer å like det. Ikke gi dere etter første eller femte gang. Fortsett å tilby, og prøv å trigge barna til å smake. Spør om hva de synes, og hva de synes det smaker som. Prøv forskjellige variasjoner, for eksempel med ost til, med kokt egg. Eller pynt med agurk og paprika, sier hun.