I det fragmenterte mediemarkedet vi opplever i dag er det vanskelig som annonsør å vite hvor man får mest effekt for annonsekronene sine. En ting som er klart er at lyttertallene til lokalradio fortsetter å øke, og derfor er et medium som kan være svært verdifullt for markedsføringen av din bedrift.

Det kan Eiendomsfinans skrive under på. Selskapet er en uavhengig formidler av lån og forsikringer, og de valgte å bruke lokalradioenes FM-samkjøring for å spre sitt budskap.

Økte med 30 prosent salg via hjemmesiden

Kampanjen rettet seg mot kunder som ønsket hjelp med å rydde opp i økonomien. Særlig gjennom opphopning av forskjellige smålån eller betalingsanmerkninger.

– Gjennom vår radiokampanje fikk vi totalt 210 meldinger som ledet videre til 21 salg. Total fortjeneste direkte fra leads var to og en halv ganger kampanjekostnaden, forteller markedssjef Julianne Skovli Gåsvær i Eiendomsfinans.

Julianne Skovli Gåsvær er markedssjef i Eiendomsfinans og er imponert over den langsiktige effekten av FM-samkjøringen.

Radiospotten gikk fra september og ut november i fjor i samkjøringen på FM, DAB og nettradio. Det var også en merkbar langsiktig effekt, for i tillegg til gode leads økte trafikken på Eiendomsfinans’ hjemmesider med 30-40 prosent. Registrerte salg via hjemmesiden økte med nærmere 30 prosent, og dette fortsatte ut i 2018.

– Vi har målt i fem kvartal bakover og det er ingen tvil om at det var radiokampanjen som utgjorde denne forskjellen, legger hun til.

God effekt

Skovli Gåsvær forteller at de aldri har gjort noe liknende markedsføringsgrep før, da de hovedsakelig har basert seg på jungeltelegrafen som deres beste formidler. FM-samkjøringen var et vellykket eksperiment.

– Jeg er kjempepositiv til resultatene og jeg synes det fungerte veldig bra. Jeg vil ikke utelukke at Eiendomsfinans kan gjøre noe liknende på et senere tidspunkt.

En forsterkning for rikskampanjer

– FM-samkjøringen er et godt alternativ til de nasjonale radiokanalene og tilbyr en meget god forsterkning for rikskampanjer og semi-nasjonale kampanjer. Du når en ukentlig lyttergruppe på nesten 900 000 personer, forteller Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

Hun bruker et annet eksempel for å understreke hvor effektivt en kampanje med FM-samkjøringen kan være.

– La oss si at du ønsker å nå folk som eier bil med din radiospott, men samtidig vet du at en undersøkelse fra mediebyrået Carat viste at 50 prosent av alle bilene i landet ikke har en DAB-radio. Ved å kun bruke nasjonal radio risikerer du altså å ikke treffe halvparten av målgruppen din.

Apneseth påpeker også at lyttertallene på de nasjonale DAB-kanalene har sunket, mens lokalradio opplever god vekst.

– Dette er en ren tilleggsdekning som rikskanalene ikke kan levere.

Radio Metro og de andre lokalradioene er opptatte av at FM-samkjøringen skal være en enkel operasjon for å sikre kvalitet for byråfolk eller markedsansvarlige.

– Derfor tar vi på oss ansvaret for alt fra koordinering til rapportering. Annonsøren har kun én kontaktperson å forholde seg til. Det skal være enkelt og effektivt å bruke oss, legger Apneseth til.

Vil du vite mer om FM-samkjøringen og hvordan du kan kjøpe viktig tilleggsdekning på radio? Kontakt salgs- og markedsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth på [email protected] eller 952 25 442.