Forrige helg jobbet det lille tekniske teamet i Filter Media Norge på spreng for å fremskynde lanseringen av Filter Nyheter sitt splitter nye donasjonsprodukt. Plutselig hadde de akutt behov for en ny forretningsmodell, noe mange kan kjenne seg igjen i for øyeblikket og nå åpner Filters tekniske avdeling for eksterne kunder som trenger hjelp i dagens krise.

Sondre Husby Rostad er CTO i Filter Media Norge og jobber til daglig med å utvikling og drift av mediehusets publikasjoner. Forrige helg snudde Filter Nyheter seg rundt, og lanserte midt i krisen Filter på papir – en avis med grundig, viktig og undersøkende journalistikk levert rett hjem på døren.

Det nylanserte produktet benytter seg av Vipps sin nye løsning for gjentagende betalinger. CTO Husby Rostad forteller at krisen har skapt et akutt behov for nye digitale løsninger hos mange bedrifter.

– De må hive seg rundt og tenke nytt, men mange blir også tvunget til å permittere sine ansatte, og vi har derfor fått henvendelser fra bedrifter som trenger hjelp, sier Sondre. 

Akutt behov for nye digitale løsninger

Etter regjeringen innførte tiltak for å stoppe spredningen av korona-viruset 12. mars, forandret hverdagen seg for tusenvis av norske bedrifter. Fysisk kommunikasjon med kunder og salg av varer ble over natten endret til vanskelig eller umulig og mange ble tvunget til å tenke nytt.

– Vår lanseringsprosess stilte plutselige krav til nye digitale løsninger, og nå vil vi gjerne kunne hjelpe andre selskaper som kjenner på det samme behovet. Mange mindre bedrifter har kanskje hatt en plan rundt digitalisering fremover i tid, men unntakstilstanden vi nå er inne i gjør at mange er avhengige av å få det på plass så fort som mulig, sier Sondre.

Filter Media har et team med dyktige utviklere som kan kan bistå med alt fra utvikling av skreddersydde WordPress-løsninger, til annen bistand rundt digitale prosjekter. Styreleder i Filter Media Norge Even Aas-Eng forteller vi nå er i en situasjon hvor det er avgjørende at vi går sammen for å sikre arbeidsplasser og omsetning på tvers av bedrifter. 

– Her på huset jobber absolutt alle på spreng, vi gjør alt vi kan for å prøve å unngå permitteringer. Derfor tilpasser vi forretningsmodellene våre – det spiller ingen rolle hva vi tjener penger på, så lenge det bidrar til å holde alle kolleger i jobb, sier han.

Ikke nøl med å ta kontakt med Sondre Husby Rostad, på [email protected], for rådgivning eller hjelp til utvikling av digitale løsninger for din bedrift.