Wavefoil hadde som mål å hente fire millioner kroner da de trengte kapital sommeren 2018.

– Aksjene ble revet vekk i løpet av seks timer på kampanjens første dag, forteller Eirik Bøckmann, daglig leder i Wavefoil.

Wavefoil har som ambisjon å gjøre skipsfart mer miljøvennlig. Selskapet har utviklet inntrekkbare “vinger”, eller foiler, som det heter på fagspråket. Foilene festes i baugen på skip, der de foldes ut for å skape fremdrift av bevegelsen til bølgene. Denne innovasjonen gjør skip mer komfortable og viktigst av alt, mer miljøvennlige. De er enkle å montere på både nye og gamle skip og kan redusere drivstofforbruket med 5-15%. Da Wavefoil trengte kapital for å realisere ideen gikk de til Folkeinvest.

– Ideen om å bruke Folkeinvest som emisjonsplattform dukket opp etter at jeg hadde deltatt på et frokostseminar med dem våren 2018. Jeg fikk umiddelbart sansen for konseptet og tenkte at dette kunne være noe for oss. Vi jobbet mye med kampanjen i forkant, Folkeinvest forsto forretningsideen vår og de ga oss god hjelp til utformingen av prospektet.

Daglig leder Eirik Bøckmann i Wavefoil fikk en god idé etter et frokostseminar i 2018. Her med kollegaene Erlend Vastveit og Audun Yrke. Foto: Polar Films / Wavefoil

Fruktbart samarbeid

Kampanjen til Wavefoil ble lansert under et arrangement med NTNU Accel i august 2018, og suksessen kom umiddelbart – Aksjene ble revet vekk i løpet av seks timer på kampanjens første dag.

– Hele 163 investorer heiv seg over aksjene i første runde. Vi fikk noen investeringer fra bekjente gjennom sosiale medier, men minst 80% av investorene ble hentet inn takket være Folkeinvest, forteller Bøckmann.

Hva har det å si for selskapets utvikling at emisjonen deres gikk så bra?

– Det var helt avgjørende for oss at pengene kom inn. Vi hadde en ambisiøs utviklingsplan som vi kunne følge helt uten problemer, takket være samarbeidet med Folkeinvest. Dette førte til positiv oppmerksomhet, som igjen gjorde at den andre emisjonsrunden gikk enda bedre.

Fortell litt om utviklingen av selskapet deres?

– Etter den første kampanjen hadde vi en ny emisjon i juni 2019 der vi hentet over ni millioner kroner. Så mange som 50 av de eksisterende aksjonærene gikk inn med mer penger. Selskapet vokste fra to ansatte i 2017 til tre ansatte i 2018, fire ansatte i 2019, og nå ansetter vi snart nummer fem. Det er god interesse for produktet vårt, spesielt nå som vi har en vellykket installasjon å vise til og snart får vi flere.

Audun Yrke, Eirik Bøckmann og Erlend Vastveit skuer mot M/F Teistin. Foto: Polar Films / Wavefoil

Kommer snart til et skip nær deg

– I september 2019 ble produktet vårt installert på et skip for første gang. Det var en 45 meter lang ferge på Færøyene. Etter fire måneder med daglig bruk får vi høre at både mannskapet og rederi er fornøyd med installasjonen. I dette tilfellet ligger drivstoffbesparelsen på ca 10%. Utover våren og sommeren skal foilene testes på ytterligere to skip: En hvalsafari-båt som skal gå både i Svalbard og Nord-Norge og en ambulansebåt i Vest-Finnmark.

Hva betyr denne utviklingen for investorene deres?

– Det betyr nok utrolig mye, og vi merker det ved at flere investorer tar kontakt for å hjelpe med mer enn bare penger. Vi har fått flere anbefalinger fra investorer til samarbeid.

Bøckmann forteller at ambisjonene er å få ytterligere et par installasjoner på skip i løpet av 2020 og vokse videre som selskap de kommende årene.

Folkeinvest gir alle muligheten til å være med på verdiskapingen i Norge. Hvilken betydning tror du dette har for landets mange små selskaper?

– Dette har enorm betydning for verdiskapingen i Norge. Kombinasjonen av statlige støtteordninger og folkefinansiering gjør det mulig for oppstartsbedrifter med en tilstrekkelig god idé å kommersialisere løsningen sin. Jeg har veldig sansen for å demokratisere tidligfaseinvesteringer, sier Bøckmann

Er ditt selskap på søken etter privat kapital kombinert med et bredt nettverk av ambassadører? Folkeinvest tilrettelegger for emisjoner slik at ditt selskap gis mulighet til fremtidig utvikling!