– Jeg liker godt denne bilen, eller min bil som jeg pleier å si, smiler pensjonist Wenche Strøm (76).

Hun sitter bak rattet på en Toyota Yaris Hybrid og suser gjennom rundkjøringene på Tvetenveien mot Linderud senteret.

Den snertne Yarisen er egentlig ikke hennes bil. Bilkollektivet er en non-profit bildelingstjeneste der alle medlemmer kjøper en andel i selskapet. Biltjenesten gir deg tilgang til den bilen du trenger, når du trenger den.

I dag er det snaut 10.000 deleiere som disponerer «Wenches» Yaris og 400 andre biler i Oslo og omegn.

Samme bil, 52 onsdager i året

Wenche har vært medlem av Bilkollektivet siden 2014, og booker den samme bilen hver eneste onsdag gjennom hele året. Denne onsdagen står Yarisen klar på Bilkollektivets parkeringsplass, rett utenfor blokka hennes på Sinsen. For Wenche er det snaue hundre meter å gå fra utgangsdøra til bilen.

– Jeg bruker vanligvis Bilkollektivet på handleturene på onsdager, og noen ganger tar jeg lengre turer. Av og til henter jeg venninnen min på Romsås for å handle sammen med henne. Det er ofte at vi ender opp på Linderud Senter og spiser karbonadesmørbrød.

En Toyota Yaris Hybrid står parkert rett ved blokka til Wenche Strøm (76) – noe hun er strålende fornøyd med. Foto: Morten Munch-Olsen/Bilkollektivet

Første stopp på dagens ekskursjon er Staples, før det bærer videre til Coop Obs på Alnabru.

– I perioder har jeg også hatt behov for å ha en større bil, blant annet da jeg skulle kjøpe en stålampe jeg har i stua. Bilkollektivet har fem-seks biler parkert nede ved Carl Berner, og der står en av de som er større.

– Toyotaen er vanligvis stor nok for meg, selv på campingtur. Blir det 30 varmegrader tar jeg med meg campingsenga, sengetøyet og litt handlevarer ut i marka.

– Du tar ikke turen til strendene langs Oslofjorden i den varmen?

– Nei, hva skal jeg gjøre der da? Jeg bader ikke. Jeg svømmer som et strykejern, spøker Wenche.

Neste stopp er Meny på Haugerud, for der har de Wenches favorittbrød: Vålerenga-brødet. Hun har ingen stor kjærlighet for fotballaget, men brødet er fast innkjøp på handleturen.

Bilene som bookes gjennom Bilkollektivet kan låses og åpnes med et smartkort. Foto: Niklas Øymo/Filter Partner

Akkurat når hun trenger det

– Jeg må ha bil en gang i uka. Det er viktig å komme seg vekk fra Bunnpris og Kiwi – det finnes andre butikker her i verden, i tillegg til at jeg trenger kjøretreningen. Jeg var på legekontroll tidligere i dag, og fikk beskjed om at det var bare å kjøre, sier hun og ler høyt.

Hun fikk førerkortet i en alder av 42 år og har vært en aktiv danser i mange tiår. Sammen med partneren ble hun landets første norgesmester i standard og latin rullestoldans.

– Jeg sitter i styret for Norges Danseforbund Region Øst som regnskapsfører og styremedlem. Av og til spør de om jeg kan ta et møte med andre organisasjoner, og da kan jeg bare bruke Bilkollektivet. Det er alltid en ledig bil!

Wenche er en aktiv dame, og da er det kjekt å kunne ha bil av og til. Foto: Niklas Øymo/Filter Partner

Bilkollektivet er Norges eldste bildelingstjeneste, og ble grunnlagt i 1995. Medlemmer kan booke bilen en time før turen, eller måneder i forveien – slik som Wenche. Det eneste du trenger er nettilgang, Bilkollektivet-appen og et smartkort, som låser opp alle av Bilkollektivet-bilene.

Hun er svært ivrig på å sørge for at man deler bilen.

– De dagene jeg har bilen i noen timer sørger jeg for å levere bilen tilbake før klokka tre. Jeg er pensjonist og hjemmeværende – hvorfor skal jeg ødelegge kvelden for noen som kanskje trenger den på kvelden da? Jeg kan ikke reservere den for tidlig på dagen heller, for jeg sitter og ser på TV til klokka tre om natta. Jeg lever som det C-mennesket jeg er født, fleiper hun.

Siste stopp på handleturen til Wenche er Linderud senter, hun og venninnens faste rasteplass, før det bærer tilbake til Sinsen. Selvsagt blir det en kaffe og et karbonadesmørbrød før bilen skal leveres.

– Det er helt strålende å kun ha bil når man trenger det!

Siste stoppested for dagen ble kaféen på Linderud Senter. Foto: Niklas Øymo/Filter Partner

Pengene flyr når man eier bil

Det koster 1800 kroner å melde seg inn i Bilkollektivet, men de pengene får du tilbake når du melder deg ut. Ut over det betaler medlemmene en lav årlig kontingent, og faste satser for bruk av bil. Alt av bilutgifter, reparasjoner, forsikring, drivstoff og bompenger er inkludert. Som medlem betaler Wenche kun for tiden hun disponerer bilen, og antallet kilometer hun velger å kjøre de 52 onsdagene i året.

Tidligere eide hun bil selv, men ble smertelig klar over de enorme kostnadene det innebærer.

– Jeg har hatt egen bil i mange år før jeg fant ut at jeg ikke trengte det. Den siste bilen jeg eide ble jeg tipset om av en mekaniker, og ble kjøpt for 15 tusen kroner. Etter to år hadde den gamle bilen kostet meg 90.000 kroner! Jeg trodde en mekaniker skulle ha orden i sakene, men slik var det ikke, ler hun.

Å eie en bil for småturer her og der vil ikke lønne seg for Wenche. Hun bor i byen, men trenger bil til større ærend. Foto: Niklas Øymo/Filter Partner

– Om jeg fortsatt eide bil ville jeg betalt mer enn jeg gjør i dag. Jeg må ha parkering, kjøre gjennom bommer, ha forsikring og selv stå for verkstedregningen. Man merker ikke hvor mye penger det faktisk koster å eie en bil.

Bilkollektivet finnes i Oslo og Stavanger. De samarbeider også med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv. Du kan lese mer om tjenesten her.

– Utviklingen i Bilkollektivet har vært så bra siden jeg ble medlem. Det er flere medlemmer, flere biler og større oppmerksomhet rundt bildeling, avslutter Wenche.

Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt hvis du melder deg ut
  • Du betaler en lav årlig kontingent, og ellers bare for bruk
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Bilkollektivet er brukereid og non-profit

Hovedfoto: Morten Munch-Olsen/Bilkollektivet